Басни И. Крылова как источник вдохновения дидактических произведений Парвин Этесами

Krylov's Fables as a Source of Inspiration Parvin Etesami's Monazerat

Авторы:
Яхьяпур Марзие,Карими-Мотаххар Джанолах,Гариб-Хоссейни Хура,

DOI:
10.35231/25419803_2025_1_98

Полный текст367,64 КБ

В статье исследуется влияние творчества Ивана Андреевича Крылова на литературный стиль и тематику творчества персидской поэтессы Парвин Этесами. Избранные басни в данном исследовании принадлежат к дидактической литературе и обладают сходными идеями и моральными посылами. И. А. Крылов и Парвин Этесами в своих произведениях попытались отобразить современную им социальную, политическую и культурную обстановку и недостатки общества как представители своего народа. Сравнивая отдельные произведения И. А. Крылова и Парвин Этесами, авторы статьи рассмотрели условия жизни и общества, отраженные в произведениях вышеуказанных поэтов. Отмечено влияние великих мировых баснописцев на их творчество и раскрыты моральные и поучительные советы каждой басни. Сравнивая сходство и различия их творчества, авторы пришли к заключению о влиянии на творчество Крылова и Этесами ведущих мировых баснописцев, обнаружили присутствие тождественных социальных, политических и культурных условий, что привело к появлению сходных литературных произведений в России и Иране.

The article reflects the influence of the famous poet of Russian literature of the 18th century, Ivan Andreevich Krilov on the modern Persian poetess Parvin Etesami. The purpose of the essay is to compare the similarities in the literary style, subject, content of the works and opinion of the mentioned poets. moral teachings depending on the political, cultural and geographical situation. The didactic literature of each country expresses different moral teachings depending on its political, cultural and geographical situation. Existing social, political and cultural situation in the lives of the mentioned poets was reflected in their works. They, tried to portray the shortcomings of their society in the as a representative of their people. Comparing the selective fables of I. A. Krilov and Parvin Etesami, we will consider the living conditions and society of the poets. We noted the influence of the world's great fabulists on poets and reveal the moral and teaching messages of each fable. Comparing the similarities and differences of their work, we came to the conclusion that the influence of leading fabulists like Aesop and La Fontaine, the presence of identical social, political and cultural conditions, the reign of cultural and economic poverty, oppression, injustice, autocratic rule, etc. substantiated the appearance of similar literary works in Iran and Russia.

Яхьяпур Марзие
кандидат филологических наук
Тегеранский университет
Тегеран, Исламская Республика Иран
myahya@ut.ac.ir

Карими-Мотаххар Джанолах
кандидат филологических наук
Тегеранский университет
Тегеран, Исламская Республика Иран
jkarimi@ut.ac.ir

Гариб-Хоссейни Хура
-
Тегеранский университет
Тегеран, Иран
hgharinhosseini@ ut.ac.ir

1. БорковскийЮ. И., Золина Н. А., Мацук А. Н., Озерова Н. И., Ушакова Н. П. Тексты художественных произведений и их лингвистический анализ: учебное пособие для иностранных студентов–филологов. – М.: Русский язык, 1986. – 76 с.
2. Карими-Мотаххар Дж. Учебное пособие по русской литературе: От фольклора и древнерусской литературы до конца XIX века. – Тегеран: Пажухешга-е Улум-е Энсани ва Муталеат-е фарханги, 2009. – 506 с.
3. КошемчукТ.А., Рейснер М. Л., Яхьяпур М. Богопознание поэта: творчество Парвин Этесами в контексте иранской духовной традиции // Концепт: философия, религия, культура. – 2022. – Т. 6. – № 2. – С. 41–58.
4. СтепановН. Л.Русская басня XVIII и XIX века. – Л.: Советский писатель, 1949. – 528 с.
5. Этесами П. Путешествие слезы: Избранные стихотворения. Предисловие к переводу Бехара. Пер. с перс. – М.: Наука, 1984. – 109 с.
6. Яхьяпур М., Кошемчук Т. А. (2019), Диалоги в лирике иранской и русской поэтесс: Парвин Этесами и Анны Ахматовой // Филология и человек. – 2019. – № 4. – C. 96–110.
7. Aesop. Aesop's Fables, Ancient Greece / trans. by Halabi A.-A. – Tehran: Asatir, 1994. – 291 p.
8. Aryanpur Ya. From Nima to our time. Tehran: Zavvar, 2003. – 698 p.
9. Beig-zadeh Kh., Almasi A. Representation of Children's Educational Lessons in La Fontaine's Fables // Journal of Didactic Literature. – 2016. – Vol. 8. – Issue 31. – Pp. 109–138.
10. Etesamy P. Dyvan Parvyn Etesamy / By Rajabzadeh's efforts. – Tehran: Al-Ghadir. 1995. – 660 p.
11. Kerachi R. Descriptive bibliography of Parvin Etesami. – Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance, 2009. – 135 p.
12. Moayyad H. Parvin Etesami's place in Persian poetry // Journal of Iranian Studies. – 1989. – Vol. 1. – Issue 2. – Pp. 212–239.
13. MohseniniaN., MirzaieR. (2014) A survey on status of Mirza Yousefkhan Etesamolmolk (Etesami) and his contributions to Persian & Arab Literature // Arabic Literature (Faculty of Letters and Humanities. – 2013. – Vol. 1. – Issue 1. – Pp. 193–212.
14. Momtehen M., Mohammadi G. Parvin Etesami in the passage of educational literature // Journal of Educational Literature. – 2011. – Vol. 3. – № 10. – Pp. 123–152.

1. Borkovskij, YU. I., Zolina, N. A., Macuk, A. N., Ozerova, N. I., Ushakova, N. P. (1986) Teksty hudozhestvennyh proizvedenij i ih lingvisticheskij analiz: uchebnoe posobie dlya inostrannyh studentov–filologov [Texts of works of art and their linguistic analysis: a textbook for foreign students majoring in philology]. Moscow: Russkij yazyk Publ. (In Russian).
2. Karimi-Motahkhar, Dzh. (2009) Uchebnoe posobie po russkoj literature: Ot fol'klora i drevnerusskoj literatury do konca XIX veka [Textbook on Russian literature: From folklore and old Russian literature to the end of the 19th century]. Tegeran: Pazhuheshga-e Ulum-e Ensani va Mutaleat-e farhangi. (In Russian).
3. Koshemchuk, T. A., Rejsner, M. L., YAh'yapur, M. (2022) Bogopoznanie poeta: tvorchestvo Parvin Etesami v kontekste iranskoj duhovnoj tradicii [The poet's knowledge of God: the work of Parvin Etesami in the context of the Iranian spiritual tradition] Koncept: filosofiya, religiya, kul'tura – Concept: philosophy, religion, culture. Vol. 6. No. 2. Pp. 41–58. (In Russian).
4. Stepanov, N. L. (1949) Russkaya XVIII i XIX [Russian fable of the 18th and 19th centuries]. Leningrad: Sovetskij pisatel' Publ. (In Russian).
5. Etesami, P. (1984) Puteshestvie slezy: Izbrannye stihotvoreniya. Predislovie k perevodu. Per. s pers. [Journey of a tear: Selected poems. Preface to Behar's translation. Transl. from Persian]. Moscow: Nauka Publ. (In Russian).
6. YAh'yapur, M., Koshemchuk, T. A. (2019) Dialogi v lirike iranskoj i russkoj poetess: Parvin Etesami i Anny Ahmatovoj [Dialogues in the lyrics of Iranian and Russian poetesses: Parvin Etesami and Anna Akhmatova]. Filologiya i chelovek – Philology and Man. No. 4. Pp. 96–110. (In Russian).
7. Aesop (1994) Aesop's Fables, Ancient Greece. Trans. by Halabi A.-A. Tehran: Asatir. (In Persian).
8. Aryanpur, Ya. (2003) From Nima to our time. Tehran: Zavvar Publ. (In Persian).
9. Beig-zadeh, Kh., Almasi, A. (2016) Representation of Children's Educational Lessons in La Fontaine's Fables. Journal of Didactic Literature. Vol. 8. Issue 31. Pp. 109–138. (In Persian).
10. Etesamy, P. (1995) Dyvan Parvyn Etesamy. By Rajabzadeh's efforts. Tehran: Al-Ghadir. Publ. (In Persian).
11. Kerachi, R. (2009) Descriptive bibliography of Parvin Etesami. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance Publ. (In Persian).
12. Moayyad, H. (1989) Parvin Etesami's place in Persian poetry. Journal of Iranian Studies. Vol. 1. Issue 2. Pp. 212–239. (In Persian).
13. Mohseninia, N., Mirzaie, R. (2013) A survey on status of Mirza Yousefkhan Etesamolmolk (Etesami)
and his contributions to Persian & Arab Literature. Arabic Literature (Faculty of Letters and Humanities.
Vol. 1. Issue 1. Pp. 193–212. (In Persian).
14. Momtehen, M., Mohammadi, G. (2011) Parvin Etesami in the passage of educational literature. Journal
of Educational Literature. Vol. 3. No. 10. Pp. 123–152. (In Persian)

Ключевые слова:
Иван Андреевич Крылов, Парвин Этесами, моназере, дидактическая литература, басня, мораль, аллегория, Ivan Andreevich Krilov, Parvin Etesami, Monazere, didactic literature, Fable, morality, allegory.

Для цитирования:
Яхьяпур М., Гариб-Хоссейни Х., Карими-Мотаххар Дж. Басни И. Крылова как источник вдохновения дидактических произведений Парвин Этесами // Art Logos (искусство слова). – 2025. – № 1. – С. 98–111. DOI: 10.35231/25419803_2025_1_98. EDN: PHIOPU Yahyapour, M., Gharib Hosseini, H., Karimi-Motahhar, J. (2025) Basni I. Krylova kak istochnik vdohnoveniya didakticheskih proizvedenij Parvin Etesami [Krylov's Fables as a Source of Inspiration Parvin Etesami's Monazerat]. Art Logos – The Art of Word. No. 1. Pp. 98-111. DOI: 10.35231/25419803_2025_1_98. EDN: PHIOPU

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина