В статье рассматривается специфика репрезентации «пещерного» пространства в творчестве Н. С. Гумилева. «Пещера» имеет статус лиминального локуса, где соприкасаются реальность и идеал, жизнь и смерть, время и вечность. Структурно-семиотический и мифопоэтический анализ произведений Гумилева показывает мотивно-сюжетное единство представления «пещерного» локуса. Во-первых, «пещера» оказывается точкой соединения мотивов тайны, ужаса и смерти, сопряжение которых постулирует событие бытийной инициации человека. Во-вторых, посредством «пещерного» пространства эксплицируется соприкосновение лирического «я» / героя с инобытием, которое метафизически преображает его отношение к миропорядку. В-третьих, «пещера» («грот») предстает местом обитания сакральных животных, несущих человеку или угрозу, или успокоение. В-четвертых, «пещерный» локус оказывается средоточием женского амбивалентного начала: оно и предопределяет бытийный крах субъектного мужского «я», и дарует ему мечты о преображении мироздания. Делается вывод, что «пещера» в мифопоэтике Гумилева предстает константным знаком сакрального соединения «посюстороннего» и потустороннего аспектов человеческого бытия.
The article examines the specifics of the representation of the “cave” space in the work by N. S. Gumilev. Rethinking the symbolist practice of ontological transformation of the world, the poet gives “the cave” the status of a liminal locus in which reality and ideal, life and death, time and eternity come into contact. The structural-semiotic and mythopoetic analysis of Gumilev’s poetic and prose works shows that the “cave” space in his artistic universe is sacralized and thought of as the place of initiation of a lyrical subject or character. In the poet’s work, the motive-plot unity of the representation of the “cave” locus is revealed. Firstly, “the cave” turns out to be the point of connection of the motives of mystery, horror and death, the syntagmatic connection of which postulates the event of human being initiation. Secondly, through the “cave” space, the contact of the lyrical “the self” of the hero with otherness is explicated, which metaphysically transforms his attitude to the world order. Thirdly, “the cave” (“the grotto”) appears to be a habitat for sacred animals that either pose a threat or comfort to a person. Fourthly, the “cave” locus turns out to be the focus of the feminine principle, which is ambivalent in nature: it predetermines the existential collapse of the subjective male “the self”, and grants him dreams of transforming the universe. It is concluded that “the cave” in Gumilev’s mythopoetics appears as a constant sign of the sacred connection of the “worldly” and otherworldly aspects of human being. By coming into contact with the world of “the cave”, Gumilev’s subjective “the self” acquires intimate knowledge about the universe, ontologically equalizing the infernal and divine secrets of the universe and revealing its ontological essence.
Чевтаев Аркадий Александровичкандидат филологических наук
Российский государственный гидрометеорологический университет
Санкт-Петербург, Российская Федерация
achevtaev@yandex.ru
1. Бальмонт К. Д. Собрание сочинений: В 7 т. – М.: Книжный Клуб Книговек, 2010.
2. Баскер М. Ранний Гумилев: путь к акмеизму. – СПб.: РХГИ, 2000. – 160 с.
3. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе // Бахтин М. М. Собрание сочинений: В 7 т. – М.: Языки славянских культур, 2012. – Т. 3. – С. 340–511.
4. Башляр Г. Земля и грезы о покое. – М.: Издательство гуманитарной литературы, 2001. – 320 с.
5. Богомолов Н. А. Читатель книг // Богомолов Н. А. Русская литература первой трети XX века. Портреты. Проблемы. Разыскания. – Томск: Водолей, 1999. – С. 52–80.
6. Бондарев А. В., Кошемчук Т. А. Апокалипсические образы и их вариации в поэзии Н. С. Гумилева // Исследовательский журнал русского языка и литературы. – 2021. – Т. 9. – № 2 (18). – С. 53–73. EDN: DBAAMN.
7. Брюсов В. Я. Собрание сочинений: В 7 т. – М.: Художественная литература, 1973. – Т. 1. Стихотворения. Поэмы. 1892–1909. – 672 с.
8. Голан А. Миф и символ. – М.: Русслит, 1993. – 375 с.
9. Гумилев Н. С. Полное собрание сочинений: В 10 т. – М.: Воскресенье, 1998.
10. Зобнин Ю. В. Николай Гумилев – поэт православия // Зобнин Ю. В. Николай Гумилев и поэты русской эмиграции. – СПб.: СПбГУП, 2020. – С. 9–460. EDN: RGSSAK.
11. Зотов С. Н. Художественное пространство – мир Лермонтова. – Таганрог: ТГПИ, 2001. – 321 с.
12. Кирло Х. Словарь символов: 1000 статей о важнейших понятиях религии, литературы, архитектуры, истории. – М.: Центрполиграф, 2010. – 525 с.
13. Купер Дж. Энциклопедия символов. – М.: Золотой век, 1995. – 402 с.
14. Лотман Ю. М. В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь. – М.: Просвещение, 1988. – 352 с.
15. Лотман Ю. М. Структура художественного текста // Лотман Ю. М. Об искусстве. – СПб.: Искусство–СПБ, 1998. – С. 14–285.
16. Малых В. С. Поэтика ужасного и «страх пустоты» в раннем творчестве Н. С. Гумилева // Art Logos. – 2017. – № 1 (1). – С. 69–77. EDN: ZISNOV.
17. Ницше Ф. Так говорил Заратустра // Ницше Ф. Сочинения: В 2 т. – М.: Мысль, 1996. – Т. 2. – С. 6–237.
18. Платон. Сочинения: В 4 т. – СПб.: СПбГУ; Изд-во Олега Абышко, 2007. – Т. 3. – Ч. 1. – 752 с.
19. Раскина Е. Ю. Геософские аспекты творчества Н. С. Гумилева. – М.: МГИ им. Е. Р. Дашковой, 2009. – 224 с.
20. Слободнюк С. Л. «Идущие путями зла…»: Древний гностицизм и русская литература 1890–1930 гг. – СПб.: Алетейя, 1998. – 427 с. EDN: RWKJGZ.
21. Слободнюк С. Л. Рыцарь Утренней Звезды: Миры Николая Гумилева. – СПб.: СПбГПУ, 2010. – 360 с. EDN: QWGKHN.
22. Топоров В. Н. Пространство и текст // Текст: семантика и структура. – М.: Наука, 1983. – С. 227–284.
23. Филатов А. В. Аксиологический подход к изучению мифопоэтики: адамический миф в лирике Н. С. Гумилева // Новый филологический вестник. – 2017. – № 4 (43). – С. 141–149. EDN: YNTKLD.
24. Ханзен-Лёве А. Русский символизм. Система поэтических мотивов. Ранний символизм. – СПб.: Академический проект, 1999. – 512 с.
25. Элиаде М. Избранные сочинения. Очерки сравнительного религиоведения. – М.: Ладомир, 1999. – 488 с.
26. Якимова Л. П. Семиотика пещеры в русской литературе 1920-х годов // Критика и семиотика. – 2004. – Вып. 7. – С. 175–190. EDN: YTEOGH.
1. Bal’mont, K. D. (2010) Sobranie sochinenij: V 7 t. [Collected works: In 7 vols.]. Moscow: Knizhnyj Klub Knigovek Publ. (In Russian).
2. Basker, M. (2000) Rannij Gumilev: put’ k akmeizmu [Early Gumilev: the path to acmeism]. St. Petersburg: Russian Christian Humanitarian Institute Publ. (In Russian).
3. Bakhtin, M. M. (2012) Formy vremeni i hronotopa v romane [The forms of time and chronotope in the novel]. Bakhtin, M. M. Sobranie sochinenij: V 7 t. [Collected works: In 7 vols.]. Vol. 3. Moscow: Jazyki slavjanskih kul’tur Publ. Pp. 340–511. (In Russian).
4. Bashljar, G. (2001) Zemlja i grezy o pokoe [Earth and dreams of peace]. Moscow: Izdatel’stvo gumanitarnoj literatury. (In Russian).
5. Bogomolov, N. A. (1999) Chitatel’ knig [Book Reader]. Bogomolov, N. A. Russkaja literatura pervoj treti XX veka. Portrety. Problemy. Razyskanija [Russian literature of the first third of the XX century. Portraits. Problems. Searches]. Tomsk: Vodolej Publ. Pp. 52–80. (In Russian).
6. Bondarev, A. V., Koshemchuk, T. A. (2021) Apokalipsicheskie obrazy i ih variacii v pojezii N. S. Gumileva [Apocalyptic images and their variations in N. S. Gumilev’s poetry]. Issledovatel'skij zhurnal russkogo jazyka i literatury – Research Journal of the Russian Language and Literature. Vol. 9. No. 2 (18). Pp. 53–73. EDN: DBAAMN (In Russian).
7. Brjusov, V. Ja. (1973) Sobranie sochinenij: V 7 t. [Collected works: In 7 vols.]. Vol. 1. Poems. 1892–1909. Moscow: Hudozhestvennaja literatura Publ. (In Russian).
8. Golan, A. (1993) Mif i simvol [Myth and symbol]. Moscow: Russlit Publ. (In Russian).
9. Gumilev, N. S. (1998) Polnoe sobranie sochinenij: V 10 t. [The complete works: In 10 volumes]. Moscow: Voskresen’e Publ. (In Russian).
10. Zobnin, Ju. V. (2020) Nikolaj Gumilev – pojet pravoslavija [Nikolai Gumilev – the poet of Orthodoxy]. Zobnin, Ju. V. Nikolaj Gumilev i pojety russkoj jemigracii [Nikolai Gumilev and the poets of Russian emigration]. St. Petersburg: St. Petersburg State University of Trade Unions Publ. Pp. 9–460. EDN: RGSSAK (In Russian).
11. Zotov, S. N. (2001) Hudozhestvennoe prostranstvo – mir Lermontova [Art space – Lermontov’s world]. Taganrog: Taganrog State Pedagogical Institute Publ. (In Russian).
12. Kirlo, H. (2010) Slovar' simvolov: 1000 statej o vazhnejshih ponjatijah religii, literatury, arhitektury, istorii [Dictionary of Symbols: 1000 articles on the most important concepts of religion, literature, architecture, history]. Moscow: Centrpoligraf Publ. (In Russian).
13. Kuper, Dzh. (1995) Jenciklopedija simvolov [Encyclopedia of Symbols]. Moscow: Zolotoj vek Publ. (In Russian).
14. Lotman, Ju. M. (1998) V shkole pojeticheskogo slova: Pushkin. Lermontov. Gogol’ [At the school of the poetic word: Pushkin. Lermontov. Gogol]. Moscow: Prosveshhenie Publ. (In Russian).
15. Lotman, Ju. M. (1998) Struktura hudozhestvennogo teksta [The structure of an artistic text]. Lotman, Ju. M. Ob iskusstve [About art]. St. Petersburg: Iskusstvo–SPB Publ. Pp. 14–285. (In Russian).
16. Malyh, V. S. (2017) Pojetika uzhasnogo i «strah pustoty» v rannem tvorchestve N. S. Gumileva [The poetics of the terrible and the «fear of emptiness» in the early work of N. S. Gumilev]. Art Logos – The Art of Word. No. 1 (1). Pp. 69–77. EDN: ZISNOV (In Russian).
17. Nicshe, F. (1996) Tak govoril Zaratustra [Thus spoke Zarathustra]. Nicshe, F. Sochinenija: V 2-h tomah. T. 2 [Works: In 2 volumes. Vol. 2]. Moscow: Mysl’ Publ. Pp. 6–237. (In Russian).
18. Platon (2007) Sochinenija: V 4-h tomah. T. 3. Ch. 1 [Works: In 4 vols]. Vol. 3. Part 1. St. Petersburg: St. Petersburg State University Publ.; Oleg Abyshko’s Publ. (In Russian).
19. Raskina, E. Ju. (2009) Geosofskie aspekty tvorchestva N. S. Gumileva [Geosophical aspects of N. S. Gumilev’s work]. Moscow: Moscow State Institute by name of E. R. Dashkova Publ. (In Russian).
20. Slobodnjuk, S. L. (1998) «Idushhie putjami zla…»: Drevnij gnosticizm i russkaja literatura 1890–1930 gg. [«Walking the paths of evil…»: Ancient gnosticism and Russian literature 1890–1930]. St. Petersburg: Aletejja Publ. EDN: RWKJGZ (In Russian).
21. Slobodnjuk, S. L. (2010) Rycar’ Utrennej Zvezdy: Miry Nikolaja Gumileva [The Knight of the Morning Star: The worlds of Nikolai Gumilev]. St. Petersburg: St. Petersburg State Polytechnic University Publ. EDN: QWGKHN (In Russian).
22. Toporov, V. N. (1983) Prostranstvo i tekst [Space and text]. Tekst: semantika i struktura [Text: semantics and structure]. Moscow: Nauka Publ. Pp. 227–284. (In Russia).
23. Filatov, A. V. (2017) Aksiologicheskij podhod k izucheniju mifopojetiki: adamicheskij mif v lirike N. S. Gumileva [An axiological approach to the study of mythopoetics: The Adamic myth in the lyrics of N. S. Gumilev]. Novyj filologicheskij vestnik – New Philological Bulletin. No. 4 (43). Pp. 141–149. EDN: YNTKLD (In Russian).
24. Hanzen-Ljove, A. (1999) Russkij simvolizm. Sistema pojeticheskih motivov. Rannij simvolizm [Russian symbolism. A system of poetic motifs. Early symbolism]. St. Petersburg: Akademicheskij proekt Publ. (In Russian).
25. Jeliade, M. (1999) Izbrannye sochinenija. Ocherki sravnitel'nogo religiovedenija [Selected works. Essays on comparative religious studies]. Moscow: Ladomir Publ. (In Russian).
26. Jakimova, L. P. (2004) Semiotika peshhery v russkoj literature 1920-h godov [Semiotics of the cave in Russian literature of the 1920s]. Kritika i semiotika – Criticism and Semiotics. Issue 7. Pp. 175–190. EDN: YTEOGH (In Russian).