Исследование цифровой религии: классификация религиозных онлайн-ресурсов

Digital religion study: A classification of religious online resources

Авторы:
Нимяев Эдуард Арсланович,

DOI:
10.35231/18186653_2022_3_220

Полный текст1,83 МБ

Введение. Цель статьи – сформировать классификацию религиозных онлайн-ресурсов для того, чтобы определить, каким образом цифровые технологии используются для организации религиозной жизни в современном обществе. Актуальность исследования обусловлена распространением информационных технологий, а также ускорением процесса цифровизации религии на фоне пандемии COVID-19.

Содержание. На основании концепций цифровой религии Х. Кэмбелл и К. Ландби, дихотомической типологизации цифровой религии К. Хелланда, а также идеи сакральности киберпространства С. О’Лири, автор выделяет два классификационных критерия религиозных онлайн-ресурсов: (1) критерий реального представительства и (2) критерий степени интерактивности. Используя эти критерии, автор выводит четыре типа религиозных онлайн-ресурсов: статичные, пользовательские, цифровые, активные. В статье приводятся примеры ресурсов каждого типа.

Выводы. Каждый из четырех типов онлайн-ресурсов применяется религиозными объединениями, а также индивидуальными пользователями Интернета для взаимодействия при осуществлении их религиозной деятельности, при этом способствуя персонализации религиозных практик.


Introduction. The purpose of the article is to form a classification of religious online resources in order to determine how digital technologies are used to organize religious life in modern society. The relevance of the study is due to the spread of information technologies, as well as the acceleration of the digitalization of religion against the background of the COVID-19 pandemic.

Сontent. Based on the concepts of digital religion by H. Campbell and K. Landby, the dichotomous typologization of digital religion by K. Helland, as well as the idea of the sacredness of cyberspace by S. O'Leary, the author identifies two classification criteria of religious online resources: (1) the criterion of real representation and (2) the criterion of the degree of interactivity. Using these criteria, the author deduces four types of religious online resources: static, custom, digital, active. The article provides examples of resources of each type.

Conclusions. Each of the four types of online resources is used by religious associations, as well as individual Internet users to interact in the implementation of their religious activities, while contributing to the personalization of religious practices.

Нимяев Эдуард Арсланович
-
Ленинградский государственный университет имени А. С. Пушкина
Санкт-Петербург, Российская Федерация
[email protected]

1. Campbell H. A. Moving towards a digital ecclesiology: key themes and considerations // Digital ecclesiology: a global conversation / e-book ed. by Heidi A. Campbell. – Texas: Digital Religion Publications, 2020 – P. 65–70.
2. Campbell H. A. Surveying theoretical approaches within digital religion studies // New Media and Society. – 2017. – Vol. 19. – No. 1. – P. 1–10.
3. ampbell H. A. Understanding the Relationship between religion online and offline in a networked society // Journal of the American academy of religion. – 2012. – Vol. 80. – No. 1. – P. 64–93.
4. Cloete A. The Church is moving on(line) // Digital ecclesiology: a global conversation / e-book ed. by Heidi A. Campbell. – Texas: Digital Religion Publications, 2020 – P. 27–32.
5. Digital religion: understanding religious practice in new media worlds / ed. by Heidi A. Campbell. – London: Routledge, 2013. – 288 p.
6. Einstein M. Marketing religion in a commercial age. – London: Routledge, 2008 – 256 p.
7. Helland C. Digital Religion // Handbook of religion and society / ed. by D. Yamane. – Cham, 2016. – P. 177–196.
8. Lundby K. Theoretical frameworks for approaching religion and new media // Digital religion: understanding religious practice in new media worlds / ed. by H. A. Campbell. – London: Routledge, 2013. – P. 225–237.
9. O’Leary, S. Cyberspace as Sacred space: communicating religion on computer networks // Journal of the American academy of religion. – 1994. – Vol. 64. – No. 4. – P. 781–808.
10. Смирнов М. Ю. Цифровизация как «обнуление» религий // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. – 2019. – № 3. – С. 137–145.

Ключевые слова:
цифровая религия, онлайн-религия, Интернет, цифровизация, классификация digital religion, online religion, Internet, digitalization, classification

Для цитирования:
Нимяев Э. А. Исследование «цифровой религии»: классификация религиозных онлайн-ресурсов / Э. А. Нимяев // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2022. – № 3. – С. 220–229. DOI 10.35231/18186653_2022_3_220 Nimyaev, E. A. (2022). Issledovanie tsifrovoj religii: klassifikatsiya religioznykh onlajn-resursov [Digital religion study: A classification of religious online resources]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina. – Pushkin Leningrad State University Journal. No 3. pp. 220–229. (In Russian). DOI 10.35231/18186653_2022_3_220

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина