Введение. В статье представлены результаты эмпирического исследования проблемы формирования детской религиозности. На протяжении всего периода развития психологии религии одним из важных направлений исследований являлась разработка проблемы формирования детской религиозности. Была выдвинута гипотеза, что на формирование образа Бога оказывают влияние особенности и характер отношений в семье и образ наиболее предпочитаемого родителя, с которым у ребенка сложились более близкие отношения. В ходе исследования мы опирались на теории российских и западных коллег – Ж. Пиаже, Э. Хармса, А.-М. Риззуто и др.
Содержание. Для выявления взаимосвязи детско-родительских отношений со сформированным в сознании у детей младшего школьного возраста образом Бога, по проективным методикам «Я и моя семья» и «Нарисуй Бога» было проведено эмпирическое исследование на базе двух воскресных школ. Выборка составила шестьдесят два рисунка тридцати одного ребенка в возрасте от 6 до 12 лет. В результате была выявлена взаимосвязь детско-родительских отношений со сформированным в сознании у детей младшего школьного возраста образом Бога. Перенос характерных черт образа одного из родителей на образ Бога был выявлен в большинстве случаев соотнесения рисунков семьи и рисунков, где ребенок пытался изобразить Бога.
Выводы. Можно констатировать, что наиболее предпочитаемый родитель имеет влияние на формирование представлений об образе Бога у ребенка младшего школьного возраста. Обожествление образа родителя естественным образом отразилось в большинстве случаев при соотнесении рисунков семьи и рисунков, где ребенок пытался изобразить Бога. Мы можем констатировать, что наиболее предпочитаемый родитель имеет влияние на формирование представлений об образе Бога у ребенка младшего школьного возраста. В исследовании частично подтверждаются все теории, связанные с формированием образа Бога у детей, выдвинутые западными психологами о влиянии на этот процесс отца и матери.
Introduction. This article presents the results of an empirical study of the problem of child religiosity formation. Throughout the entire period of the development of the psychology of religion, one of the important areas of research has been the development of the problem of the formation of children's religiosity. It was hypothesized that the formation of an image of God is influenced by the features and nature of relationships in the family and the image of the most preferred parent with whom the child has a closer relationship. In the course of the study, we drew on the theories of Russian and Western colleagues: Piaget, Harms, Rizzuto, and others.
Content. In order to identify the relationship between parent-child relationships and the image of God formed in the minds of primary school-age children, an empirical study was conducted on the basis of two Sunday schools, using the projective methods “Me and My Family” and “Draw God”. The sample was sixty-two drawings of thirty-one children aged 6 to 12. The result revealed a correlation of child-parent relationships with the image of God formed in the minds of primary school-age children in most of the cases examined. Deification of the parental image was naturally reflected in most cases when correlating drawings of the family and drawings where the child tried to represent God.
Conclusions. It can be stated that the most preferred parent has an influence on the formation of representations of the image of God in the child of primary school age. Deification of the parent's image was naturally reflected in most cases in the correlation of the family drawings and the drawings where the child tried to depict God. We can state that the most preferred parent has an influence on the formation of representations of the image of God in a primary school-age child. The study partially confirms all the theories related to the formation of the image of God in children, put forward by Western psychologists about the influence of father and mother on this process.
Копосов Сергей Александрович-
Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет
Москва, Российская Федерация
koposov-2014@yandex.ru
1. Антонов К. М., Вевюрко И. С., Болдарева В. Н. Психология религии в России XIX – начала XXI века: колл. моногр. – М.: Изд-во ПСТГУ, 2019. – 536 с.
2. Ассаджиоли Р. Психосинтез. Принципы и техники. – М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. – 388 с.
3. Венгер А. Л. Психологические рисуночные тесты: Иллюстрированное руководство. – М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. – 159 с.
4. Гостев А. А. Психология и метафизика образной сферы человека. – М.: Генезис, 2008. – 458 с.
5. Джеймс У. Многообразие религиозного опыта. – М.: КомКнига, 2010. – 418 с.
6. Дилео Д. Детский рисунок: диагностика и интерпретация. – М.: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2001. – 261 с.
7. Зеньковский В. В. Психология детства. – Лейпциг: Сотрудник, 1924. – 348 с.
8. Прокушенкова О. И., Гипп К. Содержание индивидуальных представлений об образе Бога у детей 8–13 лет из православных семей // III Конгресс Русского религиоведческого общества «Религия и религии: дискурсы и практики»: сборник тезисов, Санкт-Петербург, 4–6 окт. 2019. – М., 2019. – C. 68–69.
9. Риззуто А.-М. Объектные отношения и формирование образа Бога // Современная западная психология религии: хрестоматия. – М.: Изд-во ПСТГУ, 2017. – С. 258–287.
10. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. – СПб.: Питер, 2010. – 705 с.
11. Соколова Е. Т. Проективные методы исследования личности. – М.: Изд-во МГУ, 1980. – 174 с.
12. Фолиева Т. А. Проблема формирования образа Бога у детей в зарубежной психологии. Психология религии // Вестник ВолГ У. Сер. 7, Философия. – 2014. – No 5 (25). – С. 70–76.
13. Франкл В. Человек в поисках смысла. – М., 1990. – 366 с.
14. Эйнштейн А. Религия и наука // Собрание научных трудов: в 4 т. / под ред. И. Е. Тамма и др. – М.: Наука, 1967. – Т. 4: Статьи, рецензии, письма: Эволюция физики. – 599 с.
15. Ясперс К. Общая психопатология. – М.: Практика, 1997. – 1053 с.
16. Guntrip H. Religion in relation to personal integration // British Journal of Medical Psychology. – 1969. – Vol. 42 (4). – Pp. 323–333.
17. Hall R. W. Alfred Adler’s concept of God // Journal of Individual Psychology. – 1971. Vol. 27 (1). – Pp. 10–18.
18. Harms E. The Development of Children’s Religious Experience // American Journal of Sociology. – 1944. – No 50. – Pp. 112–122.
19. Jung C. G. Psychology and Religion. – New Haven, 1938. – 131 p.
20. Nelson M. The concept of God and Feelings Toward Parents // Journal of Individual Psychology. – 1971. – Vol. 27. – Pp. 46–49.
21. Nelson M., Jones E. An application of the Q Technique to the study of religious concepts // Psychological Reports. – 1957. – Vol. 3 (3). – Pp. 293–297.
22. Rizzuto A.-M. The Birth of the Living God: A Psychoanalytic Study. – Chicago; London: University of Chicago Press, 1979. – 246 p.
1. Antonov, K. M., Vevyurko, I. S., Boldareva, V. N. (2019) Psihologiya religii v Rossii XIX – nachala XXI veka [Psychology of Religion in Russia in the XIX – early XXI century]. Moscow: PSTGU (In Russian).
2. Assagioli, R. (2002) Psychosynthesis. Moscow: EKSMO-Press. (In Russian).
3. DiLeo, J. H. (2001) Interpreting Children’s Drawings. Moscow: Aprel’ Press; EKSMO- Press. (In Russian).
4. Einstein, A. (1967) Religion and science, Sobranie nauchnyh trudov: v 4 t. [Collection of scientific works: in 4 vols.]. Moscow: Nauka. Vol. 4: Stat’i, recenzii, pis’ma: Evolyuciya fiziki [Articles, Reviews, Letters: The Evolution of Physics]. (In Russian).
5. Folieva, T. A. (2014) Problema formirovaniya obraza Boga u detej v zarubezhnoj psihologii. Psihologiya religii [The problem of the formation of the image of God in children in foreign psychology. Psychology of religion]. Vestnik VolG U. Ser. 7, Filosofiya [Bulletin of Volgograd State University. Series 7, Philosophy]. Vol. 5 (25). Pp. 70–76. (In Russian).
6. Frankl, V. (1990) Man’s Search for Meaning. Moscow. (In Russian).
7. Gostev, A. A. (2008) Psihologiya i metafizika obraznoj sfery cheloveka [Psychology and metaphysics of the human imaginative sphere]. Moscow: Genezis. (In Russian).
8. Guntrip, H. (1969) Religion in relation to personal integration. British Journal of Medical Psychology. Vol. 42 (4). Pp. 323–333.
9. Hall, R. W. (1971) Alfred Adler’s concept of God. Journal of Individual Psychology. Vol. 27 (1). Pp. 10–18.
10. Harms, E. (1944) The Development of Children’s Religious Experience. American Journal of Sociology. No. 50. Pp. 112–122.
11. James, W. (2010) The Varieties of Religious Experience. Moscow: KomKniga. (In Russian).
12. Jaspers, K. T. (1997) General Psychopathology. Moscow: Praktika. (In Russian).
13. Jung, C. G. (1938) Psychology and Religion. New Haven.
14. Nelson, M. (1971) The concept of God and Feelings Toward Parents. Journal of Individual Psychology. Vol. 27. Pp. 46–49.
15. Nelson, M., Jones, E. (1957) An application of the Q Technique to the study of religious concepts. Psychological Reports. Vol. 3. Issue 3. Pp. 293–297.
16. Prokushenkova O. I., Gipp, K. (2019) Soderzhanie individual'nyh predstavlenij ob obraze Boga u detej 8–13 let iz pravoslavnyh semej [The content of individual perceptions of the image of God in 8–13 year old children from Orthodox families]. III Kongress Russkogo religiovedcheskogo obshchestva "Religiya i religii: diskursy i praktiki": sbornik tezisov [III Congress of the Russian Religious Studies Society ‘Religion and Religions: Discourses and Practices’: collection of abstracts]. St. Petersburg, 4–6 Oct. 2019. Moscow. Pp. 68–69. (In Russian).
17. Rizzuto, A.-M. (1979) The Birth of the Living God: A Psychoanalytic Study. Chicago; London: University of Chicago Press.
18. Rizzuto, A.-M. (2017) Object relations and the formation of the image of God, Sovremennaya zapadnaya psihologiya religii: Hrestomatiya [Modern Western Psychology of Religion: A Textbook]. Moscow: PSTGU. (In Russian).
19. Rubinshtein, S. L. (2010) Osnovy obshchej psihologii [Fundamentals of General Psychology]. Saint- Petersburg: Piter. (In Russian).
20. Sokolova, E. T. (1980) Proektivnye metody issledovaniya lichnosti [Projective methods of personality research]. Moscow: MSU. (In Russian)
21. Venger, A. L. (2003) Psihologicheskie risunochnye testy: Illyustrirovannoe rukovodstvo [Psychological Drawing Tests: An Illustrated Guide]. Moscow: VLADOS-PRESS Publ. (In Russian).
22. Zen'kovskij, V. V. (1924) Psihologiya detstva [Psychology of childhood]. Leipzig: Sotrudnik. (In Russian).