Введение. В статье определяется типологическая модель современного российского пятидесятничества и выявляются характеристики двух главных типов с помощью континуума «новые пятидесятники – «новые» харизматы» на основе теоретических и полевых исследований 30 пятидесятнических церквей России и СНГ. Перед этим определяется подход к типологизации и формулируется определение пятидесятничества в связи с последними исследованиями генезиса и определения мирового пятидесятничества.
Содержание. В основной части работы рассматриваются две общепринятые типологические модели пятидесятничества – «трехволновая» и теологическая. Проблема первой заключается в том, что пятидесятничество характеризуется как исключительно североамериканское явление. Во второй модели обнаружено, что использование узких теологических характеристик, таких как «крещение Духом», «говорение на языках» и его обязательное проявление как «свидетельство крещения Духом», на самом
деле затрудняет типологию. Наиболее релевантная модель мирового пятидесятничества – дополненная типология Аллана Андерсона, которая рассматривает пятидесятническое движение с помощью исторического и теологического критериев, состоит из четырех пересекающихся типов и нескольких подтипов, охватывает большой спектр движений и при этом не является переусложненной. Наиболее распространенные группы – это неденоминационные церкви и независимое сетевое харизматическое
христианство. В соответствии с этой типологией определяются четыре типа российского пятидесятничества: «классические» пятидесятники, «пятидесятники-единственники», «новые» пятидесятники и «новые» харизматы. Характеристики последних двух типов, как большинства российских пятидесятников, рассматриваются по четырем критериям: организационному устройству, богословским взглядам, ритуальным практикам и участию в жизни общества.
Выводы. На основании проведенных исследований выделена наиболее релевантная модель мирового пятидесятничества. В соответствии с ней определена типологическая модель российского пятидесятничества с новым типом – «новые» харизматы, обладающим своими особыми характеристиками: широкое разнообразие практик и доктрин, «духоцентричность», большое восприятие учений «сетевых апостолов», сравнительно небольшое количество членов общины, ярко выраженный неденоминационный характер общины.
Introduction. The article defines the typological model of contemporary Russian Pentecostalism and identifies the characteristics of the two main types using the continuum «neo-Pentecostals – neo-charismatics» based on theoretical and field studies of 30 Pentecostal churches in Russia and the CIS. Before that, an approach to typologization is defined and a definition of Pentecostalism is formulated in connection with recent studies of the genesis and definition of world Pentecostalism.
Content. In the main part of the paper two generally accepted typological models of Pentecostalism are considered - the «three-wave» model and the theological model. The problem with the first is that Pentecostalism is characterized as an exclusively North American phenomenon. The second model finds that the use of narrow theological characteristics such as «baptism in the Spirit», «speaking in tongues» and its obligatory manifestation as «evidence of the baptism of the Spirit» complicates the typology. The most
relevant model of world Pentecostalism is Allan Anderson's augmented typology, which examines the Pentecostal movement using historical and theological criteria, consists of four overlapping types and several subtypes, covers a wide range of movements, and yet is not over-complicated. The most common groups are non-denominational churches and Independent Network Charismatic Christianity. In accordance with this typology, four types of Russian Pentecostalism are defined: «classical» Pentecostals, «oneness» Pentecostals, neo-Pentecostals and neo-Charismatics. The characteristics of the latter two types, as the majority of Russian Pentecostals, are examined according to four criteria: organizational structure, theological views, ritual practices, and social participation.
Conclusions. Based on the conducted research the most relevant model of world Pentecostalism has been singled out. In accordance with it the typological model of Russian Pentecostalism with a new type of neo-Charismatics with its own special characteristics is defined: a wide variety of practices and doctrines, «spirit-centeredness», a great perception of the teachings of «network apostles», a relatively small number of community members, a pronounced non-denominational character of the community
Цыс Алексей Владимирович-
Казанский (Приволжский) федеральный университет
г. Казань, Российская Федерация
alextsis@yandex.ru
1. Аверченко И. В., Аверьянов Ю. А., Агаджанян А. С. Энциклопедия религий / под ред. Забияко А. П., Красников А. Н., Элбакян Е. С. – Академический проект, 2008. – 1520 c.
2. Аринин Е. И., Даведьянов А. В., Медведева В. А. Концептуальный аппарат религиоведения: термины «Вероисповедание», «Конфессия», «Деноминация» // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. – 2019. – № 1 (29). – С. 13–29.
3. Васильева Е. Н. Типологии религиозных объединений: методология и современные направления развития // Logos et Praxis. – 2015. – № 2. – С. 54–61.
4. Каргина И. Г. Влияние кризиса на протестантские конфессии в современной России // Теория и практика общественного развития. – 2014. – № 2. – С. 100–103.
5. Куропаткина О. В. Ведомые Святым Духом: транс и перфоманс в пятидесятничестве // Studia Religiosa Rossica: научный журнал о религии. – 2019. – № 3. – С. 68–80.
6. Куропаткина О. В. Концепции исцеления и «войны с дьяволом» в современном неохаризматизме // Studia Religiosa Rossica: научный журнал о религии. – 2019. – № 3. – С. 81–91.
7. Лункин Р. Н. Церкви в политике и политика в церквях. Как современное христианство меняет европейское общество: монография / Р. Н. Лункин. – М.: ИЕ РАН: «НесторИстория», 2020. – 504 с.
8. Мензис Р. Христос в центре. Евангельская природа пятидесятнической теологии. – Н.Новгород: изд-во «Агапе», 2023. – 252 с.
9. Никольская Т. К. У истоков формирования пятидесятнических собраний // Богословские размышления: Восточноевропейский журнал богословия. – 2011. – С. 169–177.
10. Погасий А. К. К вопросу о некоторых религиозных терминах // Религия. Церковь. Общество / под ред. А. М. Прилуцкого. – СПб.: Изд-во Светоч, 2012. – С. 35–49.
11. Погасий А. К. Попытки теологической самоидентификации российских неопятидесятников постсоветского периода (1990е годы) // Вопросы теологии. – 2024. – Т. 6. № 1. – С. 150–166.
12. Симкин Л. С. Бегущий в небо. Книга о подвижнике веры евангельской Иване Воронаеве. –М.: Эксмо, 2019. – 328 c.
13. Смирнов М.Ю.Реформация и протестантизм: Словарь. –СПб.: СПБГУ, 2005. – 197 c.
14. Смирнов М. Ю. Социология религии. Словарь. – СПб.: Изд-во С.?Петербургского университета, 2011. – 412 с.
15. Смирнов М. Ю. Новые формы религиозной жизни общества // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. – 2020. – № 3. – C. 177–184.
16. Цыс А. В. Проблема деноминационной идентичности церквей в современном протестантизме // Философия и культура. – 2024. – № 6. – С. 74–92.
17. Цыс А. В. Пятидесятничество: проблема определения // Философия и культура. – 2024. – № 8. – C. 108–128.
18. Anderson A. H. The Origins of Pentecostalism and its Global Spread in the Early Twentieth Century // Christianity and Change. – 2005. – № 3 (22). – P. 175–185.
19. Anderson A. H.Varieties, Taxonomies, and Definitions / in ed. by Anderson A., Studying Global Pentecostalism: Theories and Methods. – University of California Press, 2010. – P. 13–29.
20. Anderson A. H. Pandita Ramabai, the Mukti Revival and Global Pentecostalism // Transformation. – 2006. – № 1 (23). – P. 37–48.
21. Anderson A. H. To the Ends of the Earth: Pentecostalism and the Transformation of World Christianity. Oxford Studies in World Christianity / A. H. Anderson. – New York: Oxford University Press, 2014. – 336 p.
22. Anderson A. H. An Introduction to Pentecostalism: Global Charismatic Christianity. 2nd ed. – Cambridge University Press, 2013. – P. 206.
23. Bergunder M.The Cultural Turn / in ed. by BergunderM., Studying Global Pentecostalism: Theories and Methods. – University of California Press, 2010. – P. 51–73.
24. BlairW., Hunt B. The Korean Pentecost and the Sufferings Which Followed. – Banner of Truth, 2015. –159 p.
25. Burgess M. S. Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements. – Zondervan, 1988. – 928 p.
26. Ciciliot V. The evangelicals: A new christianity for the third millennium? // Rivista di storia del cristianesimo. – 2016. – Vol. 13. – P. 287–304.
27. Cristerson B., Flory R. The Rise of Network Christianity: How Independent Leaders Are Changing the Religious Landscape (Global Pentecostal Charismatic Christianity). – Oxford: Oxford University Press, 2017. – 200 p.
28. Dawson L. L. Church-sect-cult: Constructing Typologies of Religious Groups / in Peter B. Clarke (ed.), The Oxford Handbook of the Sociology of Religion. – Oxford Academic, 2009. – P. 525–544.
29. DonigerW. Britannica Encyclopedia of World Religions. – Encyclopaedia Britannica, Inc., 2006. – 1200 р.;
30. Johnson T. M., Zurlo G.World Christian Encyclopedia, 3rd ed. / M.T.Johnson. – Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020. – 1000 p.
31. Hollenweger W. Pentecostalism: Origins and Developments Worldwide. – Baker Academic, 2005. – 508 p.
32. McClymond M. J.Charismatic Renewal and Neo-Pentecostalism: From North American Origins to Global Permutations / in C. M.Robeck, Jr & A. Yong (Eds.), The Cambridge Companion to Pentecostalism. – 2014. – P. 31–51.
33. McGrath A. Christianity's Dangerous Idea: The Protestant Revolution-A History from the Sixteenth Century to the Twenty-First. – HarperOne, 2008. – P. 422.
34. Melton J. G. Encyclopedia of Protestantism (Encyclopedia of World Religions). – Facts on File, 2005. – 512 p.
35. Smith T. W. Classifying Protestant Denominations. Review of Religious Research. – 1990. – Vol. 31. – № 3. – P. 225–245.
36. Stark R., Bainbridge W. S. Of Churches, Sects and Cults: Preliminary Concepts for a Theory of Religious Movements // JSSR. – 1979. – № 18 (2). – P. 117–131.
37. WagnerP.Churchquake: How the New Apostolic Reformation Is Shaking up the Church as We Know It. – Baker Pub Group, 1999. – 276 p.
1. Averchenko, I. V., Averyanov, Y. A., & Agajanian, С. (2008) (eds.) Enciklopediya religij [Encyclopedia of Religions]. Moscow, Russia. (In Russian).
2. Arinin, E. I., Davedyanov, A. V., Medvedeva, V. A. (2019) Konceptual'nyj apparat religiovedeniya terminy «Veroispovedanie», «Konfessiya», «Denominaciya» [The conceptual apparatus of religious studies: terms “Belief”, “Confession”, “Denomination”]. Gumanitarnye vedomosti TGPU im. L. N. Tolstogo - Humanitarian Vedomosti TSPU named after L. N. Tolstoy. Pp. 13-29. (In Russian).
3. Vasilieva, E. N. (2015) Tipologii religioznyh ob’edinenij: metodologiya i sovremennye napravleniya razvitiya [Typologies of religious associations: methodology and modern directions of development]. Logos et Praxis. No. 2. Pp. 54–61. (In Russian).
4. Kargina, I. G. (2014) Vliyanie krizisa na protestantskie konfessii v sovremennoj Rossii [Impact of the crisis on Protestant denominations in modern Russia]. Teoriya i praktika obshchestvennogo razvitiya – Theory and practice of social development. No. 2. Pp. 100–103. (In Russian).
5. Kuropatkina, O. V. (2019) Vedomye Svyatym Duhom: trans i perfomans v pyatidesyatnichestve [Led by the Holy Spirit: trance and performance in Pentecostalism]. Studia Religiosa Rossica: nauchnyj zhurnal o religii – Studia Religiosa Rossica: a scientific journal on religion. No. 3. Pp. 68–80. (In Russian).
6. Kuropatkina, O. V. (2019) Koncepcii isceleniya i «vojny s d'yavolom» v sovremennom neoharizmatizme. [Concepts of Healing and "War with the Devil" in Modern Neocharismatism] Studia Religiosa Rossica: nauchnyj zhurnal o religii – Studia Religiosa Rossica: a scientific journal on religion. No. 3. Pp. 81–91. (In Russian).
7. Lunkin, R. N. (2020) Cerkvi v politike i politika v cerkvyah. Kak sovremennoe hristianstvo menyaet evropejskoe obshchestvo: monografiya [Churches in Politics and Politics in Churches. How Modern Christianity is Changing European Society: a Monograph]. Moscow: IE RAS: "Nestor-History". 504 p. (In Russian).
8. Menzies, R. (2003) Hristos v centre. Evangel'skaya priroda pyatidesyatnicheskoj teologii [Christ centered. The evangelical nature of Pentecostal theology]. N.Novgorod: Agape. 252 p. (In Russian).
9. Nikolskaya, T. K. (2011) U istokov formirovaniya pyatidesyatnicheskih sobranij. [At the Origins of the Formation of Pentecostal Assemblies]. Bogoslovskie razmyshleniya: Vostochnoevropejskij zhurnal bogosloviya. – Theological Reflections: East European Journal of Theology. Pp. 169–177. (In Russian).
10. Pogasij, A. K. (2012) (ed.) K voprosu o nekotoryh religioznyh terminah. [To the question of some religious terms]. Religiya. Cerkov'. Obshchestvo [Religion. Church. Society]. St.
Petersburg: Svetoch. Pp. 35–49. (In Russian).
11. Pogasij, A. K. (2024) Demands of theological self-identification of the Russian neopyatidesyatnikov of the post-Soviet period (1990s) [Attempts of theological self-identification of Russian Neo-Pentecostals of the post-Soviet period (1990s)]. Voprosy teologii – Theological questions. No. 1. Pp. 150–166. (In Russian).
12. Simkin, L. S. (2019) Begushchij v nebo. Kniga o podvizhnike very evangel'skoj Ivane Voronaeve [Running to the Sky. A book about the ascetic of the Evangelical faith Ivan Voronaev]. Moscow: Eksmo. (In Russian).
13. Smirnov, M.Yu. (2005) Reformaciya i protestantizm: Slovar' [Reformation and Protestantism: Dictionary]. St. Petersburg: St. Petersburg State University. 197 p. (In Russian).
14. Smirnov, M. Yu. (2011) Sociologiya religii. Slovar' [Sociology of Religion. Dictionary]. St. Petersburg: St. Petersburg University Press. 412 p. (In Russian).
15. Smirnov, M. Yu. (2020) Novye formy religioznoj zhizni obshchestva [New forms of religious life in society]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina – Bulletin of the Pushkin Leningrad State University. No. 3. Pp. 177–184. (In Russian).
16. Tsys, A. V. (2024) Problema denominacionnoj identichnosti cerkvej v sovremennom protestantizme [Problem of denominational identity of churches in modern Protestantism]. Filosofiya i kul'tura – Philosophy and Culture. No. 6. Pp. 74–92. (In Russian).
17. Tsys, A. V. (2024) Pyatidesyatnichestvo: problema opredeleniya [Pentecostalism: the problem of definition]. Filosofiya i kul'tura –Philosophy and Culture. No. 8. Pp.108–128. (In Russian).
18. Anderson, A. H. (2005) The Origins of Pentecostalism and its Global Spread in the Early Twentieth Century. Christianity and Change. No. 3 (22). Pp. 175–185.
19. Anderson, A. H. (2010) Varieties, Taxonomies, and Definitions. Studying Global Pentecostalism: Theories and Methods (ed.). University of California Press. Pp. 13–29.
20. Anderson, A. H. (2006) Pandita Ramabai, the Mukti Revival and Global Pentecostalism. Transformation. No. 1 (23). Pp. 37–48.
21. Anderson, A. H. (2014) To the Ends of the Earth: Pentecostalism and the Transformation of World Christianity. Oxford Studies in World Christianity (ed.). New York: Oxford University Press.
22. Anderson, A. H. (2013) An Introduction to Pentecostalism: Global Charismatic Christianity. 2nd ed. Cambridge University Press.
23. Bergunder, M. (2010) The Cultural Turn. Studying Global Pentecostalism: Theories and Methods (ed.). University of California Press. Pp. 51–73.
24. Blair, W., Hunt, B. (2015) The Korean Pentecost and the Sufferings Which Followed. Banner of Truth.
25. Burgess, M. S. (1998) Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements. Zondervan.
26. Ciciliot, V. (2016) The evangelicals: A new christianity for the third millennium? Rivista di storia del cristianesimo. Vol. 13. Pp. 287–304.
27. Cristerson, B., Flory, R. (2017) The Rise of Network Christianity: How Independent Leaders Are Changing the Religious Landscape (Global Pentecostal Charismatic Christianity). Oxford: Oxford University Press.
28. Dawson, L. L. (2009) Church-sect-cult: Constructing Typologies of Religious Groups. The Oxford Handbook of the Sociology of Religion (ed.). Oxford Academic. Pp. 525–544.
29. Doniger, W. (2006) Britannica Encyclopedia of World Religions. Encyclopaedia Britannica, Inc.
30. Johnson, T. M., Zurlo, G. (2020) World Christian Encyclopedia, 3rd ed. Edinburgh: Edinburgh University Press.
31. Hollenweger, W. (2005) Pentecostalism: Origins and Developments Worldwide. Baker Academic.
32. McClymond, M. J. (2014) Charismatic Renewal and Neo-Pentecostalism: From North American Origins to Global Permutations. The Cambridge Companion to Pentecostalism (ed.). Pp. 31–51.
33. McGrath, A. (2008) Christianity's Dangerous Idea: The Protestant Revolution-A History from the Sixteenth Century to the Twenty-First. HarperOne.
34. Melton, J. G. (2005) Encyclopedia of Protestantism (Encyclopedia of World Religions). Facts on File.
35. Smith, T. W. (1990) Classifying Protestant Denominations. Review of Religious Research. Vol. 31. No. 3. Pp. 225–245.
36. Stark, R., Bainbridge, W. S. (1979) Of Churches, Sects and Cults: Preliminary Concepts for a Theory of Religious Movements. JSSR. No. 18 (2). Pp. 117–131.
37. Wagner, P. (1999) Churchquake: How the New Apostolic Reformation Is Shaking up the Church as We Know It. Baker Pub Group.