Проблема основания классификации протестантских сообществ

The Problem of the Basis for the Protestant Communities Classification

Авторы:
Шкурлятьева Дарья Андреевна,

DOI:
10.35231/18186653_2025_1_184

Полный текст380,78 КБ

Введение. Классификация протестантских сообществ сопряжена с рядом проблем, обусловленных отсутствием единой протестантской догматики, единой богослужебной практики и, как следствие, амбивалентностью терминологии. Выделяя подмножество литургических протестантов, исследователи берут за основу разные критерии литургичности, иногда используя при этом несколько оснований деления, что препятствует чёткости классификации. Целью настоящего исследования было выявление единого основания для формирования подмножества литургических протестантов. Гипотеза исследования состояла в том, что формальный или неформальный характер богослужения не является ядром концепта «литургичность».

Содержание. В зависимости от концептосферы конкретного исследователя, понятие «литургичность» может коррелировать со степенью формализации богослужебной жизни (жёсткостью ритуального дискурса), наличием и пониманием таинств, нуминозностью (особенностью отражения в религиозном опыте протестантов «священного ужаса» и «священного восторга»), фасцинативностью, а также с религиозным искусством как одним из способов усиления фасцинативности. Слово «литургия» в христианском контексте может обозначать как евхаристическое богослужение, так и богослужебную систему в целом. Ключом к пониманию литургичности является антитеза «коллективное – индивидуальное». Иногда полагают, что чем дальше от эпохи Реформации, – тем менее литургическими становятся протестанты. Однако оба вектора развития, литургический и нелитургический, намечаются в XVI в. практически одновременно. Богослужебный минимализм ряда протестантских сообществ обусловлен их приверженностью регулятивному принципу. Богослужебный минимализм не тождественен возникшему позднее богослужебному индивидуализму, это две самостоятельные разновидности нелитургичности. Особое внимание уделено рассмотрению богослужебной практики методистов, которых некоторые классификаторы относят к нелитургическим протестантам просто в силу того, что они не принадлежат к церквям Реформации.

Выводы. Ядром концепта «литургичность» является не сам по себе формальный (формализованный) характер богослужения, но преемственность с одной из исторически сложившихся богослужебных систем. Нелитургических протестантов предлагается разделить на две группы: приверженцы богослужебного минимализма и приверженцы богослужебного индивидуализма. Вопрос об отнесении конкретных протестантских сообществ к литургическим или нелитургическим может быть решён только после тщательного изучения их богослужебной практики, что является задачей дальнейших исследований.

Introduction. The classification of Protestant communities is associated with a number of problems caused by the absence of a unified Protestant dogma, a unified worship practice and, as a consequence, the ambivalence of terminology. In identifying a subset of liturgical Protestants, researchers use different criteria of liturgicality as a basis, sometimes using several division bases, which hinders the clarity of classification. The purpose of this study was to select a single basis for identifying a subset of liturgical Protestants.
The hypothesis of this study was that the formalized or non-formalized type of worship is not the core of the concept of “liturgicality”.

Content. Depending on the conceptual sphere of a particular researcher, the concept of “liturgicality” can correlate with the degree of formalization of liturgical life (rigidity of ritual discourse), the presence and understanding of sacraments, numinosity (the peculiarity of the reflection of “sacred terror” and “sacred delight” in the religious experience of Protestants), fascinativity, as well as with religious art as one of the ways to enhance fascinativity. The word “liturgy” in the Christian context can refer to both the Eucharistic service and the worship system as a whole. The key to understanding liturgicality is the antithesis “common-individual”. It is sometimes thought that the further from Reformation, the less liturgical Protestants become. However, both vectors of development, liturgical and non-liturgical, were outlined in the 16th century almost simultaneously. The reason for the ritual minimalism of a number of Protestant communities is their commitment to the regulative principle. The ritual minimalism is not identical to the ritual individualism that emerged later; these are two independent varieties of non-liturgicality. Particular attention is paid to the consideration of the liturgical practices of Methodists, whom some classifiers identify as non-liturgical Protestants for the sole reason that they do not belong to the churches of the Reformation.

Conclusions. The core of the concept of “liturgicality” is not the formal (formalized) type of worship in itself, but the succession with one of the historically established liturgical systems. It is proposed to divide non-liturgical Protestants into two groups: supporters of ritual minimalism and supporters of ritual individualism. The question of identifying particular Protestant communities as liturgical or non-liturgical can only be resolved after a thorough study of their liturgical practice, which is the task of further research.

Шкурлятьева Дарья Андреевна
-
Казанский (Приволжский) федеральный университет
г. Казань, Российская Федерация
lutheran-music@yandex.ru

1. Ангелова М. М. «Концепт» в современной лингвокультурологии // Актуальные проблемы английской лингвистики и лингводидактики: сб. науч. ст. – М.: МПГУ, Институт иностранных языков, 2004. – Вып. 3. – С. 3–10. EDN: THFRHH
2. БарашковВ.В. «Комнаты тишины» как феномен трансформации религиозных отношений в Западной Европе начала XXI века // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2024. – № 3. – С. 241–252. DOI: 10.35231/18186653_2024_3_241. EDN: AWGOWL
3. ДинЦ. Неоднозначный параграф: проблемы употребления прописной буквы в контекстах «особого высокого смысла» // Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология». – 2022. –№ 2. – С. 400–407. DOI: 10.35634/2412-9534-2022-32-2-400-407. EDN: FEIVGT
4. ИсаевС. А.Реформация в Европе: разновидности реформационных движений // Петербургский исторический журнал. – 2018. – № 2. – С. 97–122. DOI: 10.51255/2311-603X2018-00029. EDN: XYMNJZ
5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс: моногр. – Волгоград: Перемена, 2002. – 477 с. EDN: UGQAMP
6. Католическая энциклопедия. – М.: Издательство Францисканцев, 2002–2013. – Т. 2. – 1818 с.
7. Отто Р.Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным: моногр. – СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2008. – 272 с.
8. Покровский М. П., Васильева Е. Н. Как возможна классификация религий // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2022. – № 3. – С. 230–247. DOI: 10.35231/18186653_2022_3_230. EDN: BWEZZT
9. Православная энциклопедия / под ред. Патриарха Московского и всея Руси Кирилла. – М.: ЦНЦ Православная энциклопедия, 2000. – Т. 41. – 752 с.
10. Протестантская тематика в современном российском религиоведении: научная дискуссия / Апполонов А. В., Забияко А. П., Зайцев Е. В., Иваненко С. И., Иванова И. И., Куропаткина О.В., Никольская Т. К., Смирнов М.Ю., Шабуров Н.В., Элбакян Е.С. // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2022. – № 1. – С. 195–222. DOI: 10.35231/18186653_2022_1_195. EDN: URUQKF
11. Рид Л. Д. Лютеранская литургия: моногр. – Минск: Фонд «Лютеранское наследие», 2003. – 638 с.
12. Сидоренко Н.С., БулановС. Л. Протестантизм: опыт классификации // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. – 2017. –№ 3–3. – С. 170–174. EDN: YFMCKV
13. Скотт Р. Квакеры в России: моногр. – [б. м.]: Издательские решения, 2019. – 396 с.
14. Смирнов М. Ю. Своевременное религиоведение. Вопросы теории и методологии российских исследований религии: моногр. – СПб.: ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2024. – 188 с. EDN: KEJKOE
15. Тульпе И. А. Религия и другие формы жизни человеческого духа: моногр. – СПб.: Наука, 2016. – 460 с. EDN: WYJBAN
16. Уилсон–Диксон Э. История христианской музыки: моногр. – СПб.: Мирт, 2001. – 428 с.
17. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах: моногр. – М.: Классика–XXI, 2002. –816 с.
18. Энциклопедический словарь социологии религии / под ред. М.Ю.Смирнова. –СПб.: Платоновское общество, 2017. – 508 с. EDN: RTXECI
19. Энциклопедия религий / под ред. А. П. Забияко, А. Н. Красникова, Е. С. Элбакян. – М.: Академический Проект Гаудеамус, 2008. – 1520 с.
20. Яблоков И. Н. Феноменологическая социология религии: дихотомический и имманентно-трансцендентный векторы развития // Studia religionsis. Статьи разных лет: сб. науч. ст. – М.: МГУ им. М. В. Ломоносова, Философский факультет, 2024. – С. 212–235.
21. Leaver R. A. Luther’s Liturgical Music. Principles and Implications. – Cambridge: William B. Eerdmans Publishing Company, 2007. – 486 p.
22. Luther M. Deutsche Messe und Ordnung Gottesdiensts // D. Martin Luthers Werke. Kritische Gesammtausgabe. – Vol. 19. – Weimar, 1897. – 667 p.

1. Angelova, M. M. (2004) “Koncept” v sovremennoj lingvokul'turologii [“Concept” in contemporary linguocultural studies]. Aktual'nye problemy anglijskoj lingvistiki i lingvodidaktiki [Actual problems of English linguistics and linguodidactics]. Moscow: Moscow Pedagogical State University, Institute of Foreign Languages. Vol. 3. Pp. 3–10. (In Russian). EDN: THFRHH
2. Barashkov, V. V. (2024) “Komnaty tishiny” kak fenomen transformatsii religioznykh otnoshenij v Zapadnoj Evrope nachala 21 veka [“Rooms of Silence” as a Phenomenon of Religious Relations Transformation in Western Europe at the Beginning of the 21st Century]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina – Pushkin Leningrad State University Journal. No. 3. Pp. 241–252. (In Russian). DOI: 10.35231/18186653_2024_3_241. EDN: AWGOWL
3. Ding, Q. (2022) Neodnoznachnyj paragraf: problemy upotrebleniya propisnoj bukvy v kontekstah “osobogo vysokogo smysla” [Ambiguous paragraph: proplems of using capital letters in the context of “special sublime meaning”]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya “Istoriya i filologiya” – Bulletin of Udmurt University. Series History and Philology. No. 2. Pp. 400–407. (In Russian). DOI: 10.35634/2412-9534-2022-32-2-400-407. EDN: FEIVGT
4. Isaev, S. A. (2018) Reformaciya v Evrope: raznovidnosti reformacionnyh dvizhenij [The Reformation movements: How ought they to be classified?]. Peterburgskij istoricheskij zhurnal – Saint-Petersburg Historical Journal. No. 2. Pp. 97–122. (In Russian). DOI: 10.51255/2311-603X2018-00029. EDN: XYMNJZ
5. Karasik, V. I. (2002) Yazykovoj krug: lichnost', koncepty, diskurs [The linguistic circle: personality, concepts, discourse]. Volgograd: Peremena. (In Russian). EDN: UGQAMP
6. Katolicheskaya enciklopediya [Catholic Encyclopedia] (2002–2013) Moskva: Izdatel'stvo Franciskancev. Vol. 2. (In Russian).
7. Otto, R. (2008) Svyashchennoe. Ob irracional'nom v idee bozhestvennogo i ego sootnoshenii s racional'nym [The idea of the holy. An inquiry into the non-rational factor in the idea of the divine and its relation to the rational]. Sankt–Peterburg: Izdatel'stvo Sankt–
Peterburgskogo universiteta. (In Russian).
8. Pokrovskij, M. P., Vasil'eva, E. N. (2022) Kak vozmozhna klassifikatsiya religij [How the classification of religions is possible]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina – Pushkin Leningrad State University Journal. No. 3. Pp. 230–247. (In Russian) DOI: 10.35231/18186653_2022_3_230. EDN: BWEZZT
9. Pravoslavnaya enciklopediya [Orthodox Encyclopedia] (2000) Moskva: Cerkovno-nauchnyj centr “Pravoslavnaya enciklopediya”. Vol. 41. (In Russian).
10. Protestantskaya tematika v sovremennom rossijskom religiovedenii: nauchnaya diskussiya (2022) [Protestant themes in modern Russian religious studies: Scholarly discussion] Appolonov A. V., Zabiyako A. P., Zajtsev E. V., Ivanenko S. I., Ivanova I. I., Kuropatkina O. V., Nikol'skaya T. K., Smirnov M. Yu., Shaburov N. V., Elbakyan E. C. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A.S.Pushkina – Pushkin Leningrad State University Journal. No. 1. Pp. 195–222. (In Russian). DOI: 10.35231/18186653_2022_1_195. EDN: URUQKF
11. Reed, L. D. (2003) Lyuteranskaya liturgiya [Lutheran liturgy]. Minsk: Fond “Lyuteranskoe nasledie”. (In Russian).
12. Sidorenko, N. S., Bulanov, S. L. (2017) Protestantizm: opyt klassifikacii [Protestantism Classification]. Aktual'nye problemy gumanitarnyh i estestvennyh nauk – Actual problems of humanities and natural sciences. No. 3–3. Pp. 170–174. (In Russian). EDN: YFMCKV
13. Scott, R. C. (2019) Kvakery v Rossii [Quakers in Russia]. Sine Loco: Izdatel'skie resheniya. (In Russian).
14. Smirnov, M. Yu. (2024) Svoevremennoe religiovedenie. Voprosy teorii i metodologii rossijskih issledovanij religii [Actuality of Religious Studies. Issues of Theory and Methodology of Russian Religious Studies]. Sankt-Peterburg: Pushkin Leningrad State University. (In Russian). EDN: KEJKOE
15. Tul’pe, I. A. (2016) Religiya i drugie formy zhizni chelovecheskogo duha [Religion and other forms of life of the human spirit]. Sankt-Peterburg: Nauka. (In Russian). EDN: WYJBAN
16. Wilson-Dickson, A. (2001) Istoriya hristianskoj muzyki [A brief history of Christian music]. Sankt-Peterburg: Mirt. (In Russian).
17. Schweitzer, A. (2002) Iogann Sebast'yan Bah [Johann Sebastian Bach]. Moskva: Klassika–XXI. (In Russian).
18. Smirnov, M. Yu. (2017) (ed.) Enciklopedicheskij slovar' sociologii religii [Encyclopaedic Dictionary of the Sociology of Religion]. Sankt-Peterburg: Platonovskoe obshchestvo. (In Russian). EDN: RTXECI
19. Zabiyako, A. P., Krasnikov, A. N., Elbakyan, E. S. (2008) (ed.) Enciklopediya religij [Encyclopaedia of Religion]. Moskva: Akademicheskij Proekt Gaudeamus. (In Russian).
20. Yablokov, I. N. (2024) Fenomenologicheskaya sociologiya religii: dihotomicheskij i immanentno-transcendentnyj vektory razvitiya [Phenomenological sociology of religion: dichotomous and immanent-transcendent vectors of development]. Studia religionsis
[Religious Studies]. Moscow: Moscow State University, Department of Philosophy. Pp. 212–235. (In Russian).
21. Leaver, R. A. (2007) Luther’s Liturgical Music. Principles and Implications. Cambridge: William B. Eerdmans Publishing Company. (In English).
22. Luther, M. (1897) Deutsche Messe und Ordnung Gottesdiensts [The German mass and order of service]. D. Martin Luthers Werke. Kritische Gesammtausgabe [The complete works of Dr. Martin Luther. Critical edition]. Vol. 19. Weimar. (In German).

Ключевые слова:
классификация протестантов, литургические протестанты, литургичность, литургическое искусство, ритуальный дискурс, фасцинативность, нуминозность, classification of Protestants, liturgical Protestants, liturgicality, liturgical art, ritual discourse, fascinativity, numinosity.

Для цитирования:
Шкурлятьева Д. А. Проблема основания классификации протестантских сообществ // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2025. – № 1. – С. 184–197. DOI: 10.35231/18186653_2025_1_184. EDN: RCPSFU Shkurlyat'eva, D. A. (2025) Problema osnovaniya klassifikatsii protestantskikh soobshchestv [The Problem of the Basis for the Protestant Communities Classification]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina – Pushkin Leningrad State University Journal. No. 1. Pp. 184–197. (In Russian). DOI: 10.35231/18186653_2025_1_184. EDN: RCPSFU

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина