Введение. В настоящее время отмечается увеличение количества взрослых, нуждающихся в логопедической помощи из-за участившихся случаев утраты речевых навыков вследствие различных причин, в том числе черепно-мозговой травмы (ЧМТ). Речевые расстройства у пациентов с ЧМТ представлены афазиями, дизартриями, речевым мутизмом, дисфониями, реже заиканием. Наличие речевого дефекта после перенесенной черепно-мозговой травмы, снижает коммуникативные возможности больных, повседневную жизненную активность, способствует их социальной изоляции.
Материалы и методы. В ходе исследования были использованы методы теоретического анализа научных источников медико-психолого-педагогического характера, ориентированные на изучения современного состояния реабилитации лиц с речевой патологией среди взрослого населения.
Результаты. На современном этапе развития дефектологии и, в частности логопедии, в системе здравоохранения проводится интенсивная работа по улучшению логопедической помощи взрослым с речевой патологией. В остром периоде после стабилизации жизненно-важных функций больной начинает оценивать свое состояние: трудности речевого общения, ограничение самостоятельного передвижения, социально-бытовую некомпетентность, ставится под сомнение возможность возвращения к труду. Все это приводит к появлению депрессии, к целому ряду других психических расстройств, которые и являются причиной социальной депривации. Помощь, которую оказывает логопед на самых ранних этапах заболевания больному с речевой патологией, является важным звеном к успешному ведению пациента на дальнейших этапах реабилитации, достижению им максимального уровня функционирования, социального участия и тем самым улучшения качества его жизни.
Обсуждение и выводы. Реабилитация взрослых пациентов с ЧМТ является мультидисциплинарной проблемой, которая находится на стыке наук: неврологии, психологии, дефектологии, коррекционной педагогики и в настоящее время является одной из наиболее значимых в современном здравоохранении. Очаговые и диффузные поражения головного мозга у взрослых в результате черепно-мозговых травм нередко сопровождаются грубыми и стойкими нарушениями высших психических функций, в том числе речи. В настоящее время продолжаются исследования в области нарушений речи у взрослых при ЧМТ с целью решения как теоретических, так и практических проблем организации диагностики для установления характера речевого дефицита, выбора логопедической тактики и дальнейшей реабилитационной программы.
Introduction. Currently, there is an increase in the number of adults in need of speech therapy due to the increased incidence of loss of speech skills due to various causes, including traumatic brain injury. Speech disorders in patients with traumatic brain injury are represented by aphasia, dysarthria, speech mutism, dysphonia, and, less frequently, stuttering. The presence of a speech defect after a craniocerebral trauma reduces patients' communicative abilities, daily life activity, and contributes to their social isolation.
Materials and methods. In the course of the study the methods of theoretical analysis of scientific sources of medical-psychological-pedagogical character were used, oriented on studying the current state of rehabilitation of persons with speech pathology among the adult population. Results.
Results. At the present stage of development of defectology and, in particular, speech therapy, intensive work is carried out in the health care system to improve speech therapy for adults with speech pathology. In the acute period after stabilisation of vital functions the patient begins to evaluate his condition: difficulties in speech communication, limitation of independent movement, social and domestic incompetence, the possibility of returning to work is questioned. All this leads to depression, to a number of other mental disorders, which are the cause of social deprivation. The assistance provided by a speech therapist at the earliest stages of the disease to a patient with speech pathology is an important link to the successful management of the patient at further stages of rehabilitation, to achieve the maximum level of functioning, social participation and thus improve the quality of life.
Discussion and Conclusion. Rehabilitation of adult patients with traumatic brain injury is a multidisciplinary problem, which is located at the junction of sciences: neurology, psychology, defectology, correctional pedagogy and is currently one of the most significant in modern healthcare. Focal and diffuse brain lesions in adults as a result of craniocerebral trauma are often accompanied by gross and persistent disorders of higher mental functions, including speech. At present, research in the field of speech disorders in adults with traumatic brain injury continues with the aim of solving both theoretical and practical problems of diagnosis to establish the nature of speech deficit, the choice of speech therapy tactics and further rehabilitation programme.
Introduction. Currently, there is an increase in the number of adults in need of speech therapy due to the increased incidence of loss of speech skills due to various causes, including traumatic brain injury. Speech disorders in patients with traumatic brain injury are represented by aphasia, dysarthria, speech mutism, dysphonia, and, less frequently, stuttering. The presence of a speech defect after a craniocerebral trauma reduces patients' communicative abilities, daily life activity, and contributes to their social isolation.
Materials and methods. In the course of the study the methods of theoretical analysis of scientific sources of medical-psychological-pedagogical character were used, oriented on studying the current state of rehabilitation of persons with speech pathology among the adult population. Results.
Results. At the present stage of development of defectology and, in particular, speech therapy, intensive work is carried out in the health care system to improve speech therapy for adults with speech pathology. In the acute period after stabilisation of vital functions the patient begins to evaluate his condition: difficulties in speech communication, limitation of independent movement, social and domestic incompetence, the possibility of returning to work is questioned. All this leads to depression, to a number of other mental disorders, which are the cause of social deprivation. The assistance provided by a speech therapist at the earliest stages of the disease to a patient with speech pathology is an important link to the successful management of the patient at further stages of rehabilitation, to achieve the maximum level of functioning, social participation and thus improve the quality of life.
Discussion and Conclusion. Rehabilitation of adult patients with traumatic brain injury is a multidisciplinary problem, which is located at the junction of sciences: neurology, psychology, defectology, correctional pedagogy and is currently one of the most significant in modern healthcare. Focal and diffuse brain lesions in adults as a result of craniocerebral trauma are often accompanied by gross and persistent disorders of higher mental functions, including speech. At present, research in the field of speech disorders in adults with traumatic brain injury continues with the aim of solving both theoretical and practical problems of diagnosis to establish the nature of speech deficit, the choice of speech therapy tactics and further rehabilitation programme.
Литвиненко Игорь Вячеславовичдоктор медицинских наук, профессор
Военно-медицинская академия имени С.М. Кирова; Ленинградский государственный университет имени А.С. Пушкина
Санкт-Петербург, Российская Федерация
litvinenkoiv@rambler.ru
Лосева Снежана Михайловнакандидат педагогических наук, доцент
Ленинградский государственный университет имени А.С. Пушкина
Санкт-Петербург, Российская Федерация
karlik_73@mail.ru
1. Бейн Э. С.,Овчарова П. А. Клиника и лечение афазий; под общ. ред. Э. С. Бейн. – София: Медицина и физкультура, 1970. – 210 с.
2. Винарская Е. Н. Дизартрия. – М.: ACT: Астрель, Хранитель, 2006. – 141 с.
3. Винарская Е. Н., Пулатов А. М. Дизартрия и ее топико-диагностическое значение в клинике очаговых поражений мозга: монография. – 2-е изд. доп. и перераб. – Ташкент: Медицина, 1989. – 166 с.
4. Гинжул И. Ю., Петухова Е. П. Технология логопедического обследования взрослых в условиях поликлинического приёма // Электронный научный журнал Курского государственного университета. – 2020. – № 3 (27). – С. 44–47.
5. Гусаров С. В. Эволюция научных направлений к пониманию заикания в специальной педагогике: перспективы применения современных технических средств как интегративных IT-технологий в составе комплексной психолого-педагогической коррекции // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2016. – № 7. – С. 36–43.
6. Кадыков А. С., Калашникова Л. А., Шахпаронова Н. В., Кашина Е. М., Егорова А. В., Пильщикова И. К. Первичная прогрессирующая афазия // Нервные болезни. – 2005. – С. 33–36.
7. Клиническое руководство по черепно-мозговой травме: в 3 т. / под ред. акад. РАМН А. Н. Коновалова, проф. Л. Б. Лихтермана, проф. А. А. Потапова. – М.: Антидор, 1998. – Т. 1. – 550 с.
8. Лалаева Р. И., Лохов М. И., Миссуловин Л. Я., Фесенко Ю. А. Психологическая и педагогическая коррекция заикания: монография. – СПб.: ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2012. – 164 с.
9. Ларина О. Д., Рудомётова Ю. Ю., Новикова Т. В. Роль логопеда в коррекции афазии и дисфагии на первом этапе реабилитации пациентов с ОНМК // Лечащий Врач. – 2022. – № 10 (25). – С. 21–29.
10. Литвиненко И. В., Лосева С. М. Роль логопедической коррекции речевых нарушений при некоторых нейродегенеративных заболеваниях // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2023. – № 2. – С. 52–67.
11. Михайленко А. А., Одинак М. М., Литвиненко И. В., Ильинский Н. С., Юрин А. А., Синицын П. С. Неврологическая симптоматика в остром периоде сотрясения головного мозга // Неврологический журнал. – 2015. – Т. 20. – № 3. – С. 29–36.
12. Моргачева Е. Н. Формирование специального образования в США: монография. – М.: Спутник+, 2010. – 152 с.; 21 см. – Библиогр.: С. 141–151.
13. Одинак М. М., Литвиненко И. В., Емелин А. Ю. Открытое сравнительное исследование эффективности мемантина в терапии посттравматических когнитивных расстройств // Неврологический журнал. – 2005. – Т. 10. – № 6. – С. 32–38.
14. Потапов A. A., Лихтерман Л. Б., Зельман В. и др. Доказательная нейротравматология: моногр. – М.: ПБОЮЛ Андреева ТМ, 2003. – 517 с.
15. Рау ЕЮ., Садовникова Е. Н. Современный подход к восстановлению коммуникации заикающихся дошкольников // Психолингвистика и современная логопедия (монографический сборник). – М.: Экономика, 1997. – С. 193–205.
16. Селезнев С. А., Багненко С. Ф., Шапота Ю. Б., Курыгин А. А. Травматическая болезнь и ее осложнения: моногр. – СПб.: Политехника, 2004. – 426 с.
17. Уклонская Д. В., Покровская Ю. А., Агаева В. Е. Основные направления логопедического воздействия по коррекции нейрогенной дисфагии при парезах и параличах гортани периферического генеза // Специальное образование. – 2019. – № 3 (55). – С. 92–103.
18. Шкловский В. М. Заикание: монография. – М.: Медицина, 1994. – 248 c.
19. Duffy Joseph R., Petersen Ronald C. Primary progressive aphasia // Aphasiology. – 1992. – Vol. 6. – No. 1. – P. 1–16.
20. Gorno-Tempini M. L., Hillis A. E., Weintraub S. et al. Classification of primary progressive aphasia and its variants // Neurology. – 2011. – Vol. 76. – No. 11. – P. 1006–1014.
21. Kertesz A., Hudson L., Mackenzie Ian R. A., Munoz David G. The pathology and nosology of primary progressive aphasia // Neurology. – 1994. – Vol. 44. – No. 11. – Pр. 2065–2072.
1. Beyn, E. S., Ovcharova, P. A. (1970) Klinika i lechenie afazij [Clinic and treatment of aphasias] / pod obshh. red. E. S. Beyn. Sofiya: Medicina i fizkul`tura. (In Russian).
2. Vinarskaya, E. N. (2006) Dizartriya [Dysarthria]. Moscow: ACT: Astrel`, Xranitel`. (In Russian).
3. Vinarskaya, E. N., Pulatov, A. M. (1989) Dizartriya i ee topiko-diagnosticheskoe znachenie v klinike ochagovy`x porazhenij mozga [Dysarthria and its topico-diagnostic significance in the clinic of focal brain lesions]. 2-e izd. dop. i pererab. Tashkent: Medicina.
4. Ginzhul, I. Iu., Petukhova, E. P. (2020) Texnologiya logopedicheskogo obsledovaniya vzrosly`x v usloviyax poliklinicheskogo priyoma [Technology of speech therapy examination of adults in a polyclinic setting]. E`lektronny`j nauchny`j zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta – Electronic Scientific Journal of Kursk State University. No. 3 (27). Рp. 44–47. (In Russian).
5. Gusarov, S. V. (2016) E`volyuciya nauchny`x napravlenij k ponimaniyu zaikaniya v special`noj pedagogike: perspektivy` primeneniya sovremenny`x texnicheskix sredstv kak integrativny`x IT-texnologij v sostave kompleksnoj psixologo-pedagogicheskoj korrekcii [Evolution of scientific directions to the understanding of stuttering in special pedagogy: prospects of application of modern technical means as integrative IT-technologies as part of complex psychological and pedagogical correction]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta – Bulletin of Chelyabinsk State University. No. 7. Рp. 36–43. (In Russian).
6. Kadykov, A. S., Kalashnikova, L. A., Shakhparonova, N. V., Kashina, E. M., Egorova, A. V., Pilshchikova, I. K. (2005) Pervichnaya progressiruyushhaya afaziya [Primary progressive aphasia]. Nervny`e bolezni – Nervous diseases. Рp. 33–36. (In Russian).
7. Konovalova, A. N., Likhtermana, L. B., Potapova, A. A. (eds.) (1998) Klinicheskoe rukovodstvo po cherepno-mozgovoj travme [Clinical Guidelines for Brain Injury]: in 3 vols. Moscow: Antidor. Vol. 1. (In Russian).
8. Lalaeva, R. I., Lokhov, M. I., Missulovin, L. Ia., Fesenko, Iu. A. (2012) Psixologicheskaya i pedagogicheskaya korrekciya zaikaniya [Psychological and pedagogical correction of stuttering]. Saint Petersburg: LGU imeni A. S. Pushkina. (In Russian).
9. Larina O. D., Rudometova Iu. Iu., Novikova T. V. (2022) Rol` logopeda v korrekcii afazii i disfagii na pervom e`tape reabilitacii pacientov s ONMK [The role of a speech therapist in the correction of aphasia and dysphagia at the first stage of rehabilitation of patients with acute cerebral circulation disorder]. Lechashhij Vrach – Attending Physician. No. 10 (25). Рp. 21–29. (In Russian).
10. Litvinenko, I. V., Loseva, S. M. (2023). Rol' logopedicheskoy korrektsii rechevykh narusheniy pri nekotorykh neyrodegenerativnykh zabolevaniyak [The role of speech therapy in the correction of speech disorders in some neurodegenerative diseases]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina. – Pushkin Leningrad State university Journal. No. 2. Рp. 52–67. (In Russian).
11. Mikhailenko, A. A., Odinak, M. M., Litvinenko, I. V., Ilinskii, N. S., Iurin, A. A., Sinitsyn, P. S. (2015) Nevrologicheskaya simptomatika v ostrom periode sotryaseniya golovnogo mozga [Neurological symptoms in the acute period of cerebral concussion]. Nevrologicheskij zhurnal – Journal of Neurology. Vol. 20. No. 3. Рp. 29–36. (In Russian).
12. Morgacheva, E. N. (2010) Formirovanie special`nogo obrazovaniya v SShA. [Formation of special education in the United States]. Moscow: Sputnik+. Рp. 141–151. (In Russian).
13. Odinak, M. M., Litvinenko, I. V., Emelin, A. Iu. (2005) Otkry`toe sravnitel`noe issledovanie e`ffektivnosti memantina v terapii posttravmaticheskix kognitivny`x rasstrojstv [An open comparative study of the efficacy of memantine in the therapy of post-traumatic cognitive disorders]. Nevrologicheskij zhurnal – Journal of Neurology. Vol. 10. No. 6. Рp. 32–38. (In Russian).
14. Potapov, A. A., Likhterman, L. B., Zelman, V. i dr. (2003) Dokazatel`naya nejrotravmatologiya [Evidence-based neurotraumatology]. Moscow: PBOIuL Andreeva TM. (In Russian).
15. Rau, E. Iu., Sadovnikova, E. N. (1997) Sovremenny`j podxod k vosstanovleniyu kommunikacii zaikayushhixsya doshkol`nikov [A contemporary approach to restoring communication of preschoolers who stutter]. Psixolingvistika i sovremennaya logopediya [Psycholinguistics and modern speech therapy]. Moscow: E`konomika. Рp. 193–205. (In Russian).
16. Seleznev, S. A., Bagnenko, S. F., Shapota, Iu. B., Kurygin, A. A. (2004) Travmaticheskaya bolezn` i ee oslozhneniya [Traumatic brain injury and its complications]. Saint Petersburg: Politexnika. (In Russian).
17. Uklonskaia, D. V., Pokrovskaia, Iu. A., Agaeva, V. E. (2019) Osnovny`e napravleniya logopedicheskogo vozdejstviya po korrekcii nejrogennoj disfagii pri parezax i paralichax gortani perifericheskogo geneza [Logopedic intervention aimed at correction of neurogenic dysphagia in pareses and paralyses of the larynx of peripheral genesis]. Special`noe obrazovanie – Special education. No. 3 (55). Рp. 92–103. (In Russian).
18. Shklovskii, V. M. (1994) Zaikanie [Stuttering]. Moscow: Medicina. (In Russian).
19. Duffy Joseph R., Petersen Ronald C. (1992) Primary progressive aphasia // Aphasiology. Vol. 6. No. 1. Pp. 1–16.
20. Gorno-Tempini, M.L., Hillis, A.E., Weintraub, S. et al. (2011) Classification of primary progressive aphasia and its variants // Neurology. Vol. 76. No. 11. Pp. 1006–1014.
21. Kertesz, A., Hudson, L., Mackenzie, Ian R. A., Munoz, David G. (1994) The pathology and nosology of primary progressive aphasia // Neurology. Vol. 44. No. 11. Pp. 2065–2072.