Мотив духовно-нравственной ответственности в повести К. М. Симонова «Четыре шага»: человек в условиях фронта

The Motif of Spiritual and Moral Responsibility in K. M. Simonov’s Story Four Steps: A Man in the Frontline Conditions

Авторы:
Хлебцова Анастасия Витальевна,

DOI:
10.35231/25419803_2025_3_38

Полный текст327,85 КБ

В повести «Четыре шага» К. М. Симонов обратился к «боковым» проблемам, обострившимся в жизни советских людей в годы Великой Отечественной войны. Рассмотрены значение и роль мотива духовно-нравственной ответственности каждого советского человека за тех, кто волею судеб оказывается рядом. Этот мотив необходим автору при разработке аксиологического контраста в характерах и судьбах: есть те, кто живет по законам совести и долга (военкор Лопатин, член Военного совета армии Пантелеев, батальонный комиссар Левашов), а есть и те, чей страх перед начальством и личная трусость напрямую приводят к гибели подчиненных (полковник Бабуров, полковой комиссар Бастрюков), или те, кто в угаре эгоцентризма забывает даже родительский долг (жена Лопатина Ксения). Опыт Симонова как военного журналиста и романиста свидетельствует, что советским людям в их массе свойственно чувство высокоморальной сопряженности всех со всеми. В то же время в войну, особенно в условиях фронта, наиболее явно обнаруживаются те, кто предает вечные ценности. В том числе если одни герои и персонажи повести в личной жизни особенно глубоко ощущают свое единство с семьями и друзьями, то другие персонажи (как «антигерои») живут лишь в заботе о собственном благополучии.

In the story Four Steps K. M. Simonov turned to the “side” problems, exacerbated in the life of Soviet people during the Great Patriotic War. The meaning and role of the motif of spiritual and moral responsibility of each Soviet person for those who by the will of fate near by were considered. This motif is necessary for the author in the development of axiological contrast in the characters and fates: there are those who live by the laws of conscience and duty (military officer Lopatin, member of the Military Council of the Army Panteleyev, battalion commissar Levashov), and there are those whose fear of their superiors and personal cowardice directly lead to the death of their subordinates (Colonel Baburov, regimental commissar Bastryukov), or those who in the heat of self-centeredness forget even parental duty (Lopatin’s wife Ksenia). Simonov’s experience as a war journalist and novelist testifies to the fact that Soviet people in their masses are characterized by a sense of high-moral conjugality of all with all. At the same time, in war, especially in frontline conditions, those who betray eternal values are most clearly revealed. In particular, while some heroes and characters in the story feel their unity with their families and friends particularly deeply in their personal lives, other characters (like the “anti-heroes”) live only in concern for their own well-being.

Хлебцова Анастасия Витальевна
-
Московский городской педагогический университет
Москва, Российская Федерация
sizova.a.v@mail.ru

1. Барсукова Н. В. Женщины в Вооруженных силах СССР в годы Великой Отечественной войны 1941–1945 гг. // Омский научный вестник. – 2012. – № 5 (112). – С. 11–13. EDN: PNFDQR
2. Бочаров А. Г. Бесспорно подлинная жизнь // Дружба народов. – 1979. – № 5. – С. 257–260.
3. Вишневская И. Л. Константин Симонов: Очерк творчества. – М.: Советский писатель, 1966. – 184 с.
4. Гинзбург Л. Я. О литературном герое. – Л.: Советский писатель, 1979. – 223 с.
5. Демченко А. И. Литературная летопись Великой Отечественной // Культура в фокусе научных парадигм. – 2020. – № 10–11. – С. 192–198. EDN: DVYJHC
6. Караганов А. В. Константин Симонов – вблизи и на расстоянии. – М.: Советский писатель, 1987. – 281 с.
7. Лазарев Л. И. Военная проза Константина Симонова. – М.: Худож. лит., 1974. – 240 с.
8. Лазарев Л. И. На всю жизнь // Вопросы литературы. – 1979. – № 11. – С 33–58.
9. Ломидзе Г. И. Нравственные истоки подвига: Советская литература и Великая Отечественная война. – М.: Советский писатель, 1985. – 246 с.
10. Лоскутникова М. Б. Архитектонический строй романа «Обрыв»: сквозные и локальные мотивы // Материалы VI Международной научной конференции, посвященной 205?летию со дня рождения И. А. Гончарова: сб. ст. русских и зарубежных авторов. – Ульяновск: Корпорация технологий продвижения, 2017. – С. 113–121. EDN: GNARWS
11. Панков А. В. Летопись подвига: По страницам современной военной прозы // Известия. – 1979. – 24 января.
12. Панков А. В. Высший долг // Лит. обозрение. – 1979. – № 5. – С. 14–15.
13. Плоткин Л. А. Судьба романа // Плоткин Л. А. Литература и война: Великая Отечественная война в русской и советской прозе. – Л.: Сов. писатель, 1967. – С. 173–218.
14. Симонов К. М. Так называемая личная жизнь (Из записок Лопатина). Роман в 3?х повестях: Четыре шага; Двадцать дней без войны; Мы не увидимся с тобой… // Симонов К. М. Собр. соч.: В 10 т. – М.: Худож. лит., 1982. – Т. 7. – 558 с.
15. Синенко В. С. Трилогия К. Симонова «Живые и мертвые»: монографическое исследование. – Уфа: Башк. кн. изд-во, 1986. – 165 с.
16. Финк Л. А. Константин Симонов: Творческий путь. – М.: Сов. писатель, 1979. – 416 с.
17. Финк Л. А. Школа мужества // Литературная газета. – 1978. – 31 мая. – С. 4.
18. Фрадкина С. Я. Творчество Константина Симонова. – М.: Наука. 1968. – 207 с.
19. Чернец Л. В. Тип персонажа и его эволюция // Вестник МГПУ. Серия Филология. Теория языка. Языковое образование. – 2016. – Т. 24. – № 4. – С. 8–16. EDN: XHOGQX
20. Хализев В. Е. Теория литературы. – М.: Академия, 2013. – 432 с.

1. Barsukova, N. V. (2012) Zhenshchiny v Vooruzhennyh silah SSSR v gody Velikoj Otechestvennoj vojny 1941–1945 gg. [Women in the Armed Forces of the USSR during the Great Patriotic War 1941–1945]. Omskij nauchnyj vestnik – Omsk scientific bulletin. No. 5 (112). Pp. 11–13. (In Russian).
2. Bocharov, A. G. (1979) Bessporno podlinnaya zhizn’ [Undeniably authentic life]. Druzhba narodov – Friendship of Peoples. No. 5. Pp. 257–260. (In Russian).
3. Vishnevskaja, I. L. (1966) Konstantin Simonov: Ocherk tvorchestva [Konstantin Simonov: Essay on creativity]. Moscow: Sovetskij pisatel’ Publ. (In Russian).
4. Ginzburg, L. Ya. (1979) O literaturnom geroe [On the literary hero]. Leningrad: Sovetskij pisatel’ Publ. (In Russian).
5. Demchenko, A. I. (2020) Literaturnaya letopis’ Velikoj Otechestvennoj [Literary chronicle of the Great Patriotic]. Kul’tura v fokuse nauchnyh paradigm – Culture in the focus of scientific paradigms. No. 10–11. Pp. 192–198. (In Russian).
6. Karaganov, A. V. (1987) Konstantin Simonov – vblizi i na rasstoyanii [Konstantin Simonov – near and at a distance]. Moscow: Sovetskij pisatel’ Publ. (In Russian).
7. Lazarev, L. I. (1974) Voennaja proza Konstantina Simonova [Military prose of Konstantin Simonov]. Moscow: Hudozhestvennaja literature Publ. (In Russian).
8. Lazarev, L. I. (1979) Na vsyu zhizn’ [For life]. Voprosy literatury – Literary issues. No. 11. Pp. 33–58. (In Russian).
9. Lomidze, G. I. (1985) Nravstvennye istoki podviga: Sovetskaya literature i Velikaya Otechestvennaya vojna [Moral Origins of the feat: Soviet literature and the Great Patriotic War]. Moscow: Sovetskij pisatel’ Publ. (In Russian).
10. Loskutnikova, M. B. (2017) Arhitektonicheskij stroj romana «Obryv»: skvoznye I lokal’nye motivy [Architectonic structure of the novel “Malinovka Heights. The Precipice”: through and local motifs]. Materialy VI Mezhdunar. nauchnoj konf., posvyashchennoj 205-letiyu so dnya rozhdeniya I. A. Goncharova: Sb. St. russkih I zarubezhnyh avtorov [Proceedings of the VI International Scientific Conference dedicated to the 205th anniversary of the birth of I.A. Goncharov: Collection of articles by Russian and foreign authors]. Ulyanovsk. Pp 113–121. (In Russian).
11. Pankov, A. V. (1979) Letopis’ podviga: Po stranicam sovremennoj voennoj prozy [Chronicle of the feat: On the pages of modern military prose]. Izvestia – News. 24 January. (In Russian).
12. Pankov, A. В. (1979) Vysshij dolg [Highest duty]. Literaturnoe obozrenie – Literary Review. No. 5. Pp. 14–15. (In Russian).
13. Plotkin, L. A. (1967) Sud’ba romana [Fate of the novel]. Plotkin L. A. Literatura i vojna: Velikaya Otechestvennaya vojna v russkoj i sovetskoj proze [Literature and War: The Great Patriotic War in Russian and Soviet prose]. Leningrad: Sovetskij pisatel’ Publ. Pp. 173–218. (In Russian).
14. Simonov, K. M. (1982) Tak nazyvaemaya lichnaya zhizn’ (Iz zapisok Lopatina). Roman v 3-h povestyah: Chetyre shaga; Dvadcat’ dnej bez vojny; My ne uvidimsya s toboj… [The so-called personal life (From Lopatin’s notes). A novel in 3 novels: Four Steps; Twenty Days Without War; We will not see you…]. Simonov K. M. Sobr. Soch. v 10 tt. [Collection op. in 10 vols.]. Vol. 7. Moscow: Hudozhestvennaja literatura Publ. (In Russian).
15. Sinenko, V. S. (1986) Trilogija K. Simonova «Zhivye I mertvye»: monograficheskoe issledovanie [Simonov’s trilogy “The Living and the Dead”: monographic research]. Ufa: Bashkirskoe knizhnoe izdatel’stvo. (In Russian).
16. Fink, L. A. (1979) Konstantin Simonov: Tvorcheskij put’ [Konstantin Simonov: Creative path]. Moscow: Sovetskij pisatel’ Publ. (In Russian).
17. Fink, L. A. (1978) Shkola muzhestva [School of courage]. Literaturnaya Gazeta – Literary newspaper. 31 May. P. 4. (In Russian).
18. Fradkina, S. Ja. (1968) Tvorchestvo Konstantina Simonova [Creativity of Konstantin Simonov]. Moscow: Nauka Publ. (In Russian).
19. Chernets, L. V. (2016) Tip personazha I ego evolyuciya [Character type and its evolution]. Vestnik MGPU. Seriya Filologiya. Teoriya yazyka. Yazykovoe obrazovanie – Bulletin of MCU Series Philology. Theory of language. Language Education. Vol. 24. No. 4. Pp. 8–16. (In Russian).
20. Halizev, V. E. (2013) Teoriya literatury [Literary Theory]. Moscow: Akademiya Publ. (In Russian).

Ключевые слова:
К. Симонов, повесть «Четыре шага», мотив, литературный характер, аксиология, архитектоника, Simonov, story Four Steps, motif, literary character, axiology, architectonics.

Для цитирования:
Хлебцова А. В. Мотив духовно-нравственной ответственности в повести К. М. Симонова «Четыре шага»: человек в условиях фронта // Art Logos (искусство слова). – 2025. – № 3. – С. 38–52. DOI: 10.35231/25419803_2025_3_38. EDN: VTHKFM Khlebtsova, A. V. (2025) Motiv duhovno-nravstvennoj otvetstvennosti v povesti K. M. Simonova «Chetyre shaga»: chelovek v usloviyah fronta [The Motif of Spiritual and Moral Responsibility in K. M. Simonov’s Story Four Steps: A Man in the Frontline Conditions]. Art Logos – The Art of Word. No. 3. Pp. 38–52. (In Russian). DOI: 10.35231/25419803_2025_3_38. EDN: VTHKFM

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина 2025