Применение искусственного интеллекта и развитие критического мышления в преподавании английского языка

Artificial Intelligence Application and Development of Critical Thinking in the English Language Teaching

Авторы:
Кононова Анна Александровна,

DOI:
10.35231/25419803_2025_1_133

Полный текст342,19 КБ

В статье рассматриваются особенности и влияние использования искусственного интеллекта (ИИ) в преподавании и изучении английского языка, в основном, в сфере высшего образования, а также исследуется его потенциал для развития одного из мягких навыков – критического мышления – одновременно. Здесь приводится краткое изложение различных подходов, принятых для определения ИИ, и мягких навыков. В результате в данном исследовании мягкие навыки рассматриваются как неспециализированные личные качества, которые способствуют успеху в различных профессиях. Таким образом, здесь перечислены основные мягкие навыки, необходимые для профессионального успеха выпускника университета, с акцентом на критическое мышление. В связи с многосторонним применением этих навыков актуальность их развития в современном мире не вызывает сомнений, и указывается, что ИИ не только препятствует, но и может способствовать этому процессу, реализуя несколько полезных стратегий, перечисленных и изложенных в данном исследовании.

This paper deals with peculiarities and impact of Artificial Intelligence (AI) usage in English language teaching and learning, mainly in higher education, and explores its potential for evolving one of soft skills – critical thinking – simultaneously. The brief summary of various approaches adopted to the definitions of AI and soft skills is provided here. As a result, in this study soft skills are regarded as nonspecialized personal qualities that contribute to the success in various professions. Thus, top soft skills required for the professional success of the university graduate are enumerated here, with the emphasis put on critical thinking. Due to the versatile application of these skills the relevance of their development in the contemporary world is unquestioned, and it is pointed out that AI does not only impede, but also can contribute to this process by implementing several helpful strategies enumerated and outlined in this study. This practice can be implemented both in teacher-facing and learner-facing AI instruments through creating specific topical materials, generating precise prompts and inputs and the choice of the most fitting AI-powered model by taking into consideration such criteria as task complexity, accuracy requirements, desired format of the output.

Кононова Анна Александровна
-
Уральский федеральный университет им. первого Президента Б. Н. Ельцина
г. Екатеринбург, Российская Федерация
anna.konononova@urfu.ru

1. Baker, T., Smith, L. (2019) Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. London: Nesta.
2. Chakrabarty, T., Padmakumar, V., Brahman, F., Muresan, S. (2024) Creativity Support in the Age of Large Language Models: An Empirical Study Involving Professional Writers. Proceedings of the 16th Conference on Creativity & Cognition. Chicago IL USA June 23–26, 2024. Pp. 132–155.
3. Crompton, H., Burke, D. (2023) Artificial Intelligence in Higher Education: The State of the Field. International Journal of Educational Technology in Higher Education. Vol. 20. No. 22. Pp. 1–22.
4. Goldstein, B., Driver, P. (2015) Language Learning with Digital Video. Cambridge: CUP. 5. Gewertz, C. (2007) Soft skills in big demand: Interest in teaching students habits of mind for success in life is on the rise. Education Week. Vol. 26. No. 40. Pp. 25–27.
6. James, R. F., and James, M. L. (2004) Teaching career and technical skills in a "mini" business world // Business Education Forum. Vol. 59. No. 2. Pp. 39–41.
7. Kononova, A. A. (2023) Advantages and Disadvantages of Artificial Intelligence Application in Designing Tasks Based on Authentic Materials in the English Language Teaching. Международный форум KAZAN DIGITAL WEEK – 2023. Сборник материалов конференции, Казань, 20–22 сентября 2023 г. Казань: НЦБЖД. – С. 842–847.
8. McIntosh, T. R., Liu, T., Susnjak, T., Watters, P., Ng, A. Halgamuge, M. N. (2024) A culturally sensitive test to evaluate nuanced GPT hallucination. IEEE Transactions on Artificial Intelligence. Vol. 5. No. 6. Pp. 2739–2751.
9. Mehrotra, D. (2019) Basics of Artificial Intelligence & machine learning. Chennai: Notion Press.
10. Schmidt, T., Strasser, T. (2022) Artificial Intelligence in Foreign Language Learning and Teaching: A CALL for Intelligent Practic. Anglistik: International Journal of English Studies. Vol. 33. No 1. Pp. 165–184.
11. Robertson. J., Ferreira, C., Botha, E., Oosthuizen, K. (2024) Game changers: A generative AI prompt protocol to enhance human-AI knowledge co-construction. Business Horizons. Vol. 67. No. 5. Pp. 499–510.
12. Robles, M. M. (2012) Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today’s Workplace. Business Communication Quarterly. Vol. 75. No. 4. Pp. 453–465.
13. Watts, M., Watts, R. K. (2008) Developing Soft Skills in Students. The international journal of learning. Vol. 15. No. 12. Pp. 1–10.

Ключевые слова:
искусственный интеллект, генеративный ИИ, преподавание иностранных языков, преподавание английского языка, гибкие навыки, критическое мышление, Artificial Intelligence, Generative AI, foreign language teaching, English language teaching, soft skills, critical thinking.

Для цитирования:
Кононова А. А. Применение искусственного интеллекта и развитие критического мышления в преподавании английского языка // Art Logos (искусство слова). – 2025. – № 1. – С. 133-143. DOI: 10.35231/25419803_2025_1_133. EDN: JVAAID Kononova, A. A. (2025) Artificial Intelligence Application and Development of Critical Thinking in the English Language Teaching. Art Logos – The Art of Word. No. 1. Pp. 133-143. DOI: 10.35231/25419803_2025_1_133. EDN: JVAAID

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина