Семиотические рок-конструкты в отечественном кинотексте (случай Егора Летова)

Semiotic Rock Constructs in Domestic Cinema Text (The Case of Yegor Letov)

Авторы:
Меркушов Станислав Федорович,

DOI:
10.35231/25419803_2024_1_98

Полный текст347,73 КБ

Современная филология указывает на перспективный характер семиотического ракурса изучения текста в русле трансформаций культурных кодов, концепций соотношения визуального и вербального. Ввиду этого статья представляет собой попытку актуализировать пути интермедиального исследования способов инкорпорирования рок-объектов в кинотекст. Рассмотрены художественные кинопроизведения, где так или иначе могли быть представлены феномены вселенной Егора Летова в разных своих выражениях – от номинативных до многоуровневых и структурообразующих по отношению к этим произведениям. Проанализированы ситуации, представляющие собой осознанные цитацию и репрезентацию режиссёром/сценаристом конкретной акустико-музыкальной цитаты; переосмысленные авторами фильмов тексты Летова, записанные в режиме «художественной декламации»; фрагменты летовских текстов, представленные имплицитно как минус-прием и др. Такой суммирующий анализ позволил не столько охарактеризовать общие взаимосвязанные явления, сколько показать возможности взаимовлияния визуальных, вербальных и акустико-музыкальных текстуальных рядов.


First of all, we should especially point out the promising nature of the semiotic perspective of studying text in line with transformations of cultural codes, concepts of the relationship between the visual and the verbal. In view of this, the article is an attempt to update the ways of intermedial research into ways of incorporating rock objects into a film text. Attention is focused on artistic film works, where in one way or another the phenomena of Yegor Letov’s universe could be presented in their various expressions – from purely nominative to multi-level and structure-forming in relation to these works. Such a summative analysis made it possible not so much to characterize general interrelated phenomena as to show the possibilities of mutual influence of visual, verbal and acoustic-musical textual series.

Modern philology points to the promising nature of the semiotic perspective of studying text in line with transformations of cultural codes, concepts of the relationship between the visual and the verbal. In view of this, the article is an attempt to update the ways of intermedial research into ways of incorporating rock objects into a film text. Attention is focused on artistic film works. Such works present the phenomena of Yegor Letov’s creativity. Forms of presentation: simple and multi-level. The following situations are considered: conscious quotation and representation of a specific quote by the director/screenwriter; re-interpretation of Letov's texts by film authors; fragments of Letov’s texts that are presented implicitly (minus technique); Expanding quotes from interviews. Such a summative analysis made it possible to characterize the general phenomena of quoting Letov’s poetry through cinema. The possibilities of mutual influence of visual, verbal and acoustic-musical textual series are also shown.

Меркушов Станислав Федорович
кандидат филологических наук
Тверской государственный университет
Тверь, Российская Федерация
stas2305@gmail.com

1. Бродский Иосиф. Форма времени. Стихотворения, эссе, пьесы. В 2 т. – Минск: Эридан, 1992. – Т. 1. Стихотворения. – 480 с.
2. Доманский Ю. В. Долгая счастливая жизнь: Геннадий Шпаликов, Егор Летов, Борис Хлебников // Русская рок-поэзия: текст и контекст. – 2017. – № 17. – С. 188–212.
3. Доманский Ю. В. Рок-кинотекст: русская версия // XLIII Международная филологическая конференция: Избранные труды, Санкт-­Петербург, 11–16 марта 2014 года. – СПб.: СПбГУ, 2015. – С. 100–116.
4. Доманский Ю. В. Рок-поэтика. – М.: Эдитус, 2023. – 206 с.
5. Доманский Ю. В. Синтетические (не)возможности документального рок-кино: «Здорово и вечно» Натальи Чумаковой и Анны Цирлиной // Киноапофатика. – СПб.: Петрополис, 2018. – С. 211–216.
6. Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений в 30 т. – Л.: Наука, 1973. – Т. 8. – 512 с.
7. Душенко К. История знаменитых цитат. – М.: КоЛибри, 2018. – 704 с.
8. Значит, ураган. Егор Летов. Из интервью разных лет // Сеанс. – 2011. – 45/46. – С. 333.
9. Летов Е. Стихи. – М.: Выргород, 2018. – 548 с.
10. Летов Е. Я не верю в анархию. Сборник публикаций. – М.: Выргород, 2020. – 280 с.
11. Летов Егор. Праздник кончился [Фонограмма]. Выргород, 2018.
12. Рассадина А. «Про дурачка» Егора Летова: Мотивный анализ синтетического текста // Летняя школа по русской литературе. – 2017. – Т. 13. – № 4. – С. 376–386.
13. Хайдеггер М. Бытие и время. – Харьков: Фолио, 2003. – 503 с.
14. Шукшин В. Рассказы. – М.: Художественная литература, 1984. – 495 с.
15. Юнг К. Г. Собрание сочинений. Дух Меркурий. – М.: Канон, 1996. – 384 с.
16. Ясперс К. Общая психопатология. – М.: КоЛибри, Азбука-­Аттикус, 2020. – 1056 с.


1. Brodskij, I. (1992) Forma vremeni. Stihotvoreniya, esse, p'esy. V 2 t. [Form of time. Poems, essays, plays. In 2 vols.]. Vol. 1. Stihotvoreniya. Minsk: Eridan Publ. (In Russian).
2. Domanskij, YU. V. (2017) Dolgaya schastlivaya zhizn': Gennadij SHpalikov, Egor Letov, Boris Hlebnikov [Long happy life: Gennady Shpalikov, Yegor Letov, Boris Khlebnikov]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst – Russian rock poetry: text and context. No. 17. Pp. 188–212. (In Russian).
3. Domanskij, YU. V. (2015) Rok-kinotekst: russkaya versiya [Rock-movie text: Russian version]. XLIII Mezhdunarodnaya filologicheskaya konferenciya [XLIII International Philological Conference]. Selected Works, St. Petersburg, March 11–16, 2014. St. Petersburg: SPbGU Publ. Pp. 100–116. (In Russian).
4. Domanskij, YU. V. (2023) Rok-poetika [Rock poetics]. Moscow: Editus Publ. (In Russian).
5. Domanskij, YU. V. (2018) Sinteticheskie (ne)vozmozhnosti dokumental'nogo rok-kino: «Zdorovo i vechno» Natal'i CHumakovoj i Anny Cirlinoj [Synthetic (non)possibilities of documentary rock cinema: “Healthy and Forever” by Natalia Chumakova and Anna Cirlina]. Kinoapofatika [Kinoapophatics]. St. Petersburg: Petropolis Publ. Pp. 211–216. (In Russian).
6. Dostoevskij, F. M. (1973) Polnoe sobranie sochinenij v 30 t. T. 8. [The complete works in 30 vols.]. Vol. 8. Leningrad: Nauka Publ. (In Russian).
7. Dushenko, K. (2018) Istoriya znamenityh citat [The history of famous quotes]. Moscow: KoLibri Publ. (In Russian).
8. Letov, E. (2011) Znachit, uragan. Iz interv'yu raznyh let [A hurricane, then. Yegor Letov. From interviews from different years]. Seans – Session. 45/46. P. 333. (In Russian).
9. Letov, E. (2018) Stihi [Poetry]. Moscow: Vyrgorod Publ. (In Russian).
10. Letov, E. (2020) YA ne veryu v anarhiyu. Sbornik publikacij [I do not believe in anarchy; Collection of publications]. Moscow: Vyrgorod Publ. (In Russian).
11. Letov, E. (2018) Prazdnik konchilsya [The holiday is over] [Fonogramma]. Vyrgorod. (In Russian).
12. Rassadina, A. (2017) «Pro durachka» Egora Letova: Motivnyj analiz sinteticheskogo teksta [“About the Fool” by Yegor Letov: Motivic analysis of synthetic text]. Letnyaya shkola po russkoj literature – Summer School on Russian Literature. Vol. 13. No. 4. Pp. 376–386. (In Russian).
13. Hajdegger, M. (2003) Bytie i vremya [Being and Time]. Har'kov: Folio Publ. (In Russian).
14. SHukshin, V. (1984) Rasskazy [Stories]. Moscow: Hudozhestvennaya literature Publ. (In Russian).
15. Yung, K. G. (1996) Sobranie sochinenij. Duh Merkurij [Collected works. The Spirit of Mercury]. Moscow: Kanon Publ. (In Russian).
16. YAspers, K. (2020) Obshchaya psihopatologiya [General psychopathology]. Moscow: KoLibri, Azbuka-­Attikus Publ. (In Russian).

Ключевые слова:
интермедиальность, поэзия, рок-поэтика, кинотекст, Егор Летов, intermediality, poetry, rock poetics, film text, Yegor Letov

Для цитирования:
Меркушов С. Ф. Семиотические рок-конструкты в отечественном кинотексте (случай Егора Летова) // Art Logos (искусство слова). – 2024. – № 1. – С. 98–111. DOI: 10.35231/25419803_2024_1_98. EDN: JPIGGJ Merkushov, S. F. (2024) Semioticheskie rok-konstrukty v otechestvennom kinotekste (sluchaj Egora Letova) [Semiotic Rock Constructs in Domestic Cinema Text (The Case of Yegor Letov)]. Art Logos – The Art of Word. No. 4. Pp. 98–111. (In Russian). DOI: 10.35231/25419803_2024_1_98. EDN: JPIGGJ

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина