Гендерные измерения современного религиозного фундаментализма

Gender Dimensions of Contemporary Religious Fundamentalism

Авторы:
Головушкин Дмитрий Александрович,

DOI:
10.35231/18186653_2025_1_181

Полный текст323,19 КБ

Введение. Тема гендерного измерения и гендерной политики современного религиозного фундаментализма в отечественной гуманитаристике остается малопроясненной. Более того, практически отсутствуют работы, в которых гендерная проблематика религиозного фундаментализма рассматривается исходя из анализа его связей с современной политикой и экономикой, что невольно наводит на мысль, не является ли это сознательным избеганием системного понимания гендера.

Содержание. В статье раскрываются причины актуализации гендерной проблематики в религиозном фундаментализме. Предлагается определение религиозного фундаментализма в его гендерном измерении. Рассматриваются основные векторы и специфика гендерной политики современного религиозного фундаментализма в условиях системной модернизации и трансформации межличностных отношений. Делается акцент на выраженной связи гендера и религиозного фундаментализма в общественной сфере. Отмечается, что гендерные проекты религиозного фундаментализма через дискурсы «традиционной семьи» и «традиционной сексуальной морали» транслируют структурные альтернативы идеологии и практике неолиберализма, и продвигают курс на возрождение патриархальных иерархических структур, порядка в политике, экономике и социальном устройстве.

Выводы. В гендерном измерении религиозный фундаментализм является протестной реакцией на структурную перестройку традиционных обществ, вызванную западным неолиберализмом. Поскольку его представление о легитимном и моральном порядке связано с патриархальными структурными принципами и патерналистскими ценностями, то в центре его критики в первую очередь оказываются индивидуальная сексуальная мораль, рациональная бюрократизация и деперсонализация. В результате в своём гендерном измерении современный религиозный фундаментализм раскрывается в качестве
идеологии «морального порядка» мужчин и принимает форму «неопатриархии».

Introduction. The topic of the gender dimension and gender policy of modern religious fundamentalism in Russian humanities remains poorly clarified. Moreover, there are practically no works in which the gender issues of religious fundamentalism are considered based on the analysis of its connections with modern politics and economics, which involuntarily suggests the idea of whether this is a conscious avoidance of a systemic understanding of gender.

Content. The article reveals the reasons for the actualization of gender issues in religious fundamentalism. A definition of religious fundamentalism in its gender dimension is proposed. The main vectors and specifics of the gender policy of religious fundamentalism in the context of systemic modernization and transformation of interpersonal relations are considered. The emphasis is on the pronounced connection between gender and religious fundamentalism in the public sphere. It is noted that the gender projects of religious fundamentalism through the discourses of the “traditional family” and “traditional sexual morality” broadcast structural alternatives to the ideology and practice of neoliberalism, and promote a course towards the revival of patriarchal hierarchical structures and order in politics, economics and social structure.

Conclusions. In the gender dimension, religious fundamentalism is a protest reaction to the structural restructuring of traditional societies caused by Western neoliberalism. Since his idea of a legitimate and moral order is linked to patriarchal structural principles and paternalistic values, the focus of his criticism is primarily on individual sexual morality, rational bureaucratization and depersonalization. As a result, in its gender dimension, modern religious fundamentalism is revealed as an ideology of the “moral order” of men and takes the form of “neopatriarchy”.

Головушкин Дмитрий Александрович
доктор философских наук, профессор
Российский государственный педагогический университет имени А. И. Герцена
Санкт-Петербург, Российская Федерация
golovushkinda@mail.ru

1. Головушкин Д. А. Современный православный фундаментализм or псевдофундаментализм? // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Политология. Религиоведение. – 2018. – Т. 25. – С. 92–102.
2. Головушкин Д. А. Католический фундаментализм: к дискуссии о феномене и терминоприменении // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение. – 2025. – № 117. – С. 121–138.
3. Головушкин Д. А. Мормонский фундаментализм как «другой» американизм // Религиоведение. – 2025. – № 1. – С. 86–96.
4. Казьмина О. Е. Мегацерковь в США: новая форма религиозности // Сибирские исторические исследования. – 2018. – № 4. – С. 238–255.
5. Костюк К. Н. Православный фундаментализм // Полис. – 2000. – № 5. – С. 133–154.
6. ТейлорЧ. Современный моральный порядок // Антиномии. – 2022. – Т. 22, Вып. 3. – С. 26–41.
7. Уэст К., Зиммерман Д.Создание гендера (doing gender) // Гендерные тетради. – Выпуск 1. – СПб: Санкт-Петербургский филиал Института социологии РАН, 1997. – С. 94–124.
8. Юнгер Э. Перед стеной времени. – М.: Издательство АСТ, 2024. – 320 с.
9. Bhatt Ch. The Fetish of the Margins: Religious Absolutism, Anti-racism and Postcolonial Silence // New Formations. – 2006. – Vol. 59. – P. 98–115.
10. Cowden, S., Sahgal, G. Why Fundamentalism? // Feminist Dissent. – 2017. – № 2. – P. 7–39.
11. Kepel G. The Revenge of God: The Resurgence of Islam, Christianity and Judaism in the Modern World. – University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press, 1994. – 215 p.
12. Lasio, D., Congiargiu, N., De Simone, S. Serri, F. Gender Fundamentalism and Heteronormativity in the Political Discussion About Lesbian and Gay Parenthood // Sexuality Research and Social Policy. – 2018. – Vol. 16 (4). – P. 501–512.
13. Laythe B., Bringle R. G., Finkel D. G., Kirkpatrick L. A. Religious Fundamentalism as a Predictor of Prejudice: A Two-Component Model // Journal for the Scientific Study of Religion. – 2002. – Vol. 41(4). – P. 623–635.
14. Madigan P. Women and Fundamentalism in Islam and Catholicism: Negotiating Modernity in a Globalized World. – Bern: Peter Lang, 2011. – vii, 346 p.
15. Riesebrodt M. Pious Passion: The Emergence of Modern Fundamentalism in the United States and Iran. – Berkeley: University of California Press, 1993. – 272 p
16. Ruthven M. Fundamentalism. The Search for Meaning. – Oxford: Oxford University Press, 2004. – vi, 246 p.
17. Ruthven M.Was Weber wrong? // London Review of Вooks. – 1994 – Vol. 16. – P. 1–7.
18. Straton J.R.The Menace of Immorality in Church and State. – New York: GeorgeH. Doran, 1920. – 253 p.
19. Sweetman C. Introduction: Gender, Development and Fundamentalisms // Gender & Development. – 2017. – Vol. 25 (1). – P. 1–14.
20. Verick Sh. Female Labor Force Participation in Developing Countries // IZA World of Labor. – 2014. – № 87. – P. 1–10.

1. Golovushkin, D. (2018) Sovremennyi pravoslavnyi fundamentalizm ili psevdofundamentalizm? [Contemporary Orthodox fundamentalism or pseudo-fundamentalism?]. Izvestiia Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia: Politologiia. Religiovedenie [The Bulletin of Irkutsk State University. Series Political Science and Religion Studies]. Vol. 25. Pp. 92?102 (in Russian).
2. Golovushkin, D. (2025) Katolicheskij fundamentalizm: k diskussii o fenomene i terminoprimenenii. [Catholic Fundamentalism: Towards a Discussion of the Phenomenon and the Application of Terms]. Vestnik Pravoslavnogo Sviato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriia I: Bogoslovie. Filosofiia. Religiovedenie [St. Tikhon's University Review. Theology. Philosophy. Religious Studies]. Vol. 117. Pp. 121–138 (in Russian).
3. Golovushkin, D. (2025) Mormonskij fundamentalizm kak «drugoj» amerikanizm [Mormon Fundamentalism as the “Other” Americanism]. Religiovedenie [Study of Religion]. No. 1. Pp. 86–96 (in Russian).
4. Kazmina, O. E. (2018) Megacerkov' v SSHA: novaya forma religioznosti [Megachurches in the USA: a new form of religiosity]. Sibirskie istoricheskie issledovaniya [Siberian Historical Research]. No. 4. Pp. 238–255. (in Russian).
5. Kostyuk, K. N. (2000) Pravoslavnyj fundamentalism [Orthodox Fundamentalism]. Polis [Policy]. No. 5. Pp. 133–154. (in Russian).
6. Taylor,C. (2022) Sovremennyj moral'nyj poryadok [The Modern Moral Order]. Antinomii [Antinomies]. Vol. 22. No. 3. Pp. 26–41. (in Russian).
7. West, K., Zimmerman, D. (1997) Sozdanie gendera (doing gender) [Doing gender (doing gender)]. Gendernye tetrad [Gender notebooks]. Vol. 1. Pp. 94–124. (in Russian).
8. Junger,E. (2024) Pered stenoj vremeni [Before the Wall of Time]. Moscow: AST Publishing House. 320 p. (in Russian).
9. Bhatt, Ch. (2006) The Fetish of the Margins: Religious Absolutism, Anti-racism and Postcolonial Silence. New Formations. Vol. 59. Pp. 98–115.
10. Cowden, S., Sahgal, G. (2017) Why Fundamentalism? Feminist Dissent. No. 2. Pp. 7–39.
11. Kepel G. (1994) The Revenge of God: The Resurgence of Islam, Christianity and Judaism in the Modern World. University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press, 1994. 215 p.
12. Lasio, D., Congiargiu, N., De Simone, S.Serri, F. (2018) Gender Fundamentalism and Heteronormativity in the Political Discussion About Lesbian and Gay Parenthood. Sexuality Research and Social Policy. Vol. 16. No. 4. Pp. 501–512.
13. Laythe,B., Bringle,R. G., Finkel, D. G., Kirkpatrick, L. A. (2002) Religious Fundamentalism as a Predictor of Prejudice: A Two-Component Model. Journal for the Scientific Study of Religion. Vol. 41. No. 4. Pp. 623–635.
14. Madigan, P. (2011) Women and Fundamentalism in Islam and Catholicism: Negotiating Modernity in a Globalized World. Bern: Peter Lang. vii, 346 p.
15. Riesebrodt, M. (1993) Pious Passion: The Emergence of Modern Fundamentalism in the United States and Iran. Berkeley: University of California Press. 272 p.
16. Ruthven, M. (2004) Fundamentalism. The Search for Meaning. Oxford: Oxford University Press. vi, 246 p.
17. Ruthven, M. (1994) Was Weber wrong? London Review of Вooks. Vol. 16. Pp. 1–7.
18. Straton, J. R. (1920) The Menace of Immorality in Church and State. New York: George H. Doran. 253 p.
19. Sweetman,C. (2017) Introduction: Gender, Development and Fundamentalisms. Gender & Development. Vol. 25. No.1. Pp. 1–14.
20. Verick, Sh. (2014) Female Labor Force Participation in Developing Countries. IZA World of Labor. No. 87. Pp. 1–10.

Ключевые слова:
религиозный фундаментализм, гендер, традиция, модернизация, неолиберализм, деперсонализация, индивидуализм, сексуальная мораль, «моральный порядок» мужчин, неопатриархия, religious fundamentalism, gender, tradition, modernization, neoliberalism, depersonalization, individualism, sexual morality, “moral order” of men, neopatriarchy

Для цитирования:
Головушкин Д. А. Гендерные измерения современного религиозного фундаментализма // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушкина. – 2025 – № 3. – С. 181–193. DOI: 10.35231/18186653_2025_1_181. EDN: GSVRLT Golovushkin, D. A. (2025) Gendernye izmereniya sovremennogo religioznogo fundamentalizma [Gender Dimensions of Contemporary Religious Fundamentalism]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina – Pushkin Leningrad State University Journal. No. 3. Pp. 181–193. (In Russian). DOI: 10.35231/18186653_2025_1_181. EDN: GSVRLT

Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина 2025