Введение. Несмотря на то что доктрина анатмавады/анаттавады (отрицание самоидентичного и континуального субъекта опыта) оформляет всю структуру буддийской философии и лежит в основании буддийской медитативной практики, полемика о том, насколько эта доктрина означает радикальный разрыв с брахманистской мыслью и восходит к самому Будде, остается в центре буддологической дискуссии уже более столетия. В статье предпринимается авторское решение этих вопросов.
Cодержание. На основании текстов Палийского канона автор показывает, что обсуждаемая доктрина была исконным ядром философствования самого Будды в контексте его проповедническо-миссионерской деятельности, анализирует предложенные рациональные аргументы в ее пользу, демонстрирует, что для Будды было неприемлемо не только субстанциальное «я», но и эмпирическое, а также проводит очевидные линии преемственности между «палийским Буддой» и ранними стадиями буддийских философских школ – как традиционных (прежде всего тхеравада), так и махаянских (прежде всего – мадхьямика), показывая как они развивали различные аспекты той же доктрины.
Выводы. Делается заключение о несостоятельности попыток «смягчения» этой в первую очередь контрэмпирической доктрины (которую многие апологеты буддизма позиционируют как именно эмпирическую), демонстрируются серьезные прорехи в опровержениях «палийским Буддой» существования атмана и их несовместимость с исходными сущностями религиозного сознания, но также отмечается и потенциал самого размышления об анатмаваде в контексте практической философии.
Introduction. In spite of the fact that the doctrine of an?tmav?da/anatt?v?da (i. e. the denial of the self-identical and continual subject of experiences) has framed the whole structure of Buddhist philosophy and underlain Buddhist meditational practice, discussions between Buddhologists as to whether it means the radical severance from Brahmanism and comes back to the Buddha himself have abided for more than a century. The author’s decisions on these issues are undertaken here.
Content. While basing himself on the texts included into the P?li canon the author argues that the doctrine under discussion constituted the original core of the Buddha’s philosophizing in the context of his preaching and missionary activity, scrutinizes rational arguments offered by him for it, demonstrates that not only substantial but empirical self inadmissible for him. He also states lineages between “the Pali Buddha” (the founder of Buddhism as he was presented in the fullest corpus traditionum) and his heirs, i.e. the early stages of the Buddhist philosophical schools both traditional (Therav?da in the first place) and Mah?yanistic ones (headed by Madhyamaka) and displays how the latter developed different aspects of the same doctrine.
Conclusions. The author infers that all attempts to “soften” this in the first place anti-empirical doctrine (in spite of all attempts from the side of Buddhist apologetics to state its purely empirical character) are not justified by the Buddhist text sources. Some salient shortcomings in “the Pali Buddha’s” arguments contra the concept of ?tman are displayed as well as their incompatibility with the essentials of religious consciousness. Nevertheless, the author acknowledges significance of the very reflection on an?tmav?da in the framework of practical philosophy.
Шохин Владимир Кирилловичдоктор философских наук, профессор
Институт философии РАН
Москва, Российская Федерация
vladshokhin@yandex.ru
Первоисточники
1. Вопросы Милинды (Милиндапаньха) / пер. с пали, предисл., исслед. и коммент. А. В. Парибка. – М.: Восточная литература, 1989.
2. Дигха-Никая (Собрание длинных поучений) / пер. с пали, статьи и коммент. А. Я. Сыркина. – М.: Наука-Восточная литература, 2020.
3. Anacker S. Seven Works of Vasubandhu, The Buddhist Psychological Doctor. – Delhi etc.: Motilal Banarsidass, 1984.
4. The D?gha Nik?ya / ed. by T. W. Rhys Davids and J. E. Carpenter. Vol. I. – London: Pali Text Society, 1899.
5. The D?gha Nik?ya / ed. by T. W. Rhys Davids and J. E. Carpenter. Vol. II. – London: Pali Text Society, 1903.
6. The Majjhima Nik?ya / ed. by V. Trenckner. Vol. I. – London: Pali Text Society, 1888.
7. M?lamadhyamakak?rik? of N?g?rjuna: The Philosophy of the Middle Way / Introduction, Sanskrit Text, English Translation and Annotation by D. J. Kalupahana. – Delhi: Motilal Banarsidass, 1991.
8. The Path of Purification (Visuddhimagga) by Bhadant?cariya Buddhaghosa / transl. from the Pali by Bhikkhu ???amoli. – Colombo: Buddhist Publication Society, 2010.
9. The Sa?yutta Nik?ya. Pt. II. Nid?na-Vagga / ed. by L. Feer. – London: Pali Text Society, 1888.
10. The Sa?yutta Nik?ya. Pt. III. Khandha-Vagga / ed. by L. Feer. – London: Pali Text Society, 1890.
Исследования
11. Бехерт X. Противоречия в датировке паринирваны Будды и источники тхеравадинской хронологии // Вестник древней истории. – 1993. – № 1. – С. 3–24.
12. Ложкина А. В. «Катхаваттху» («Вопросы дискуссии») как историко-философский источник // Философские науки. – 2010. – Т. 63. – № 12. – С. 81–101.
13. Лысенко В. Г. Анатмавада, анаттавада // Философия буддизма: энциклопедия / отв. ред. М. Т. Степанянц. – М.: Восточная литература, 2011. – С. 97–103.
14. Лысенко В. Г. Ранний буддизм: религия и философия. – М.: ИФ РАН, 2003.
15. Торчинов Е. А. Религии мира: Опыт запредельного: психотехника и трансперсональные состояния. – СПб: Петербургское востоковедение, 1998.
16. Шохин В. К. Индийская философия. Шраманский период (середина I тыс. до н. э.). – СПб: СПбГУ, 2007.
17. Шохин В. К. Школы индийской философии: Период формирования (IVв. до н. э. – II в. н. э.). – М.: Восточная литература, 2004.
18. Bhikkhu Bodhi. Investigating the Dhamma. A Collection of Papers. – Kandy: Buddhist Publication Society, 2015.
19. Bronkhorst J. Buddhist Teaching in India. – New York: Simion & Schuster, 2013.
20. Collins S. Self-less Persons: Imagery and thought in Therav?da Buddhism. – Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
21. The Dates of the Historical Buddha. Die Datierung des Historisches Buddhas / ed. by H. Bechert. – G?ttingen: Vandenhoek &Ruprecht, 1991.
22. Encyclopedia of Indian Philosophies. Vol. II. The Tradition of Ny?ya-Vai?e?ika up to Ga?ge?a / ed. by K. H. Potter. – Delhi: Motilal Banarsidass, 1977.
23. Gombrich R. What the Buddha Thought. – London: Equinox, 2009.
24. Harvey P. The Selfless Mind: Personality, Consciousness and Nirv??a in Early Buddhism. – London; New York: Routledge, 2013.
25. Jayatilleke K. N. Early Buddhist Theory of Knowledge. – London: Allen & Unwin, 1963.
26. Malalasekera G. P. Dictionary of P?li Proper Names. Vol. I–II. – London: John Murray, 1937–1938.
27. Schumann H.-W. Der historische Buddha: Leben unde Lehre des Gotama. – M?nchen: Diederichs, 1994.
28. Schumann H.-W. Buddhismus: Stifter, Schulen und Systeme. – M?nchen: Diederichs, 1997.
29. Wintemitz M. History of Indian Literature / a new authoritative English translation by V. S. Sharma. Vol.II. Buddhist Literature and Jaina Literature. – Delhi etc., 1983.
30. Wynne A. Early Evidence for the “no self” doctrine? A note on the second an?tman teaching of the Second Sermon // Thai International Journal for Buddhist Studies. – 2009. – Vol. 1. – P. 59–79.
Primary sources
1. Voprosy Milindy (Milinda Pa?ha) (1989) [The Questions of King Milinda] transl. from the Pali and comment. by A. V. Paribok. Moskva: Nauka; Vostochnaya literature. 1989. (In Russian).
2. D?gha Nik?ya. Sobranie dlinnykh pouchenij (2020) [D?gha Nik?ya. A collection of long teachings] transl. from the Pali and comment. by A. Ya. Syrkin. Moskva: Nauka; Vostochnaya literatura. (In Russian).
3. Anacker, S. (1984). Seven Works of Vasubandhu, The Buddhist Psychological Doctor. Delhi etc.: Motilal Banarsidass.
4. The D?gha Nik?ya (1899). Vol. I. / ed. by T. W. Rhys Davids and J. E. Carpenter. London: Pali Text Society.
5. The D?gha Nik?ya (1903). Vol. II. / ed. by T. W. Rhys Davids and J. E. Carpenter. London: Pali Text Society.
6. The Majjhima Nik?ya (1888) Vol. I. / ed. by V. Trenckner. London: Pali Text Society.
7. M?lamadhyamakak?rik? of N?g?rjuna: The Philosophy of the Middle Way (1991) Introduction, Sanskrit Text, English Translation and Annotation by D. J. Kalupahana. Delhi: Motilal Banarsidass.
8. The Path of Purification (Visuddhimagga) by Bhadant?cariya Buddhaghosa (2010) / transl. from the Pali by Bhikkhu ???amoli. Colombo: Buddhist Publication Society.
9. The Sa?yutta Nik?ya. Pt. II. Nid?na-Vagga (1888) / ed. by L. Feer. London: Pali Text Society.
10. The Sa?yutta Nik?ya. Pt. III. Khandha-Vagga (1890) / ed. by L. Feer. London: Pali Text Society.
Researches
11. Bekhert, Kh. (1993) Protivorechiya v datirovke parinivany Buddy i istochniki tkheravadinskoj khronologii [Contradictions in the dating of the Buddha's Parinirvana and the sources of Theravada chronology]. Vestnik drevnej istorii [Bulletin of Ancient History]. No. 1. Pp. 3–24. (In Russian).
12. Lozhkina, A. V. (2010) “Katkhavattkhu” (“Voprosy diskussii”) kak istoriko-filisofskij istochnik [“Katkhavattkhu” (“Issues of discussion”) as a historical and philosophical source]. Filosofskie nauki [Philosophical sciences]. Vol. 63. No. 12. Pp. 81–101. (In Russian).
13. Lysenko, V. G. (2011) Anatmavada, anattavada [Anatmavada, anattavada]. Filisofiya buddizma: entsiklopediya [Philosophy of Buddhism: an encyclopedia] ed. by. M. T. Stepanyants. Moskva: Nauka; Vostochnaya literatura. Pp. 97–103. (In Russian).
14. Lysenko, V. G. (2003) Rannij buddizm: religiya i filosofiya [Early Buddhism: Religion and Philosophy]. Moskva: Institute of philosophy; Russian Academy of Sciences. (In Russian).
15. Torchinov, E. A. (1998) Religii mira: Opyt zapredel?nogo: psikhotekhnika i transpersonal?nye sostoyaniya [Religions of the World: The Experience of the Beyond: Psychotechnics and transpersonal states]. Sankt-Peterburg: Peterburgskoe vostokovedenie. (In Russian).
16. Shokhin, V. K. (2007) Indijskaya filosofiya. Shramanskij period (seredina I tys. do n. e.) [Indian philosophy. The Shraman period (mid-I millennium BC)]. Sankt-Peterburg: SPbGU. (In Russian).
17. Shokhin, V. K. (2004) Shkoly indijskoj filosofii: Period formirovaniya (IV v. do n. e. – II v.) [Schools of Indian philosophy: The period of formation (IV century BC–II century AD)]. Moskva: Vostochnaya literatura. (In Russian).
18. Bhikkhu Bodhi (2015) Investihating the Dhamma. A Collection of Papers. Kandy: Buddhist Publication Society.
19. Bronkhorst, J. (2013) Buddhist Teaching in India. New York: Simion & Schuster.
20. Collins, S. (1982) Self-less Persons: Imagery and thought in Therav?da Buddhism. Cambridge: Cambridge University Press.
21. The Dates of the Historical Buddha. Die Datierung des Historisches Buddhas (1991) / ed. by H. Behert. G?ttingen: Vandenhoek &Ruprecht.
22. Encyclopedia of Indian Philosophies. Vol. II. The Tradition of Ny?ya-Vai?e?ika up to Ga?ge?a (1977) / ed. by K. H. Potter. Delhi: Motilal Banarsidass.
23. Gombrich, R. What the Buddha Thought. London: Equinox, 2009.
24. Harvey, P. (2013) The Selfless Mind: Personality, Consciousness and Nirv??a in Early Buddhism. London; New York: Routledge.
25. Jayatilleke, K. N. (1963) Early Buddhist Theory of Knowledge. London: Allen & Unwin.
26. Malalasekera, G. P. (1937–1938) Dictionary of P?li Proper Names. Vol. I–II. London: John Murray.
27. Schumann, H.-W. (1994) Der historische Buddha: Leben unde Lehre des Gotama. M?nchen: Diederichs.
28. Schumann, H.-W. (1997) Buddhismus: Stifter, Schulen und Systeme. M?nchen: Diederichs.
29. Wintemitz, M. (1983) History of Indian Literature. Vol. II. Buddhist Literature and Jaina Literature / a new authoritative English transl. by V. S. Sharma. Delhi etc.
30. Wynne, A. (2009) Early Evidence for the “no self” doctrine? A note on the second an?tman teaching of the Second Sermon. Thai International Journal for Buddhist Studies. Vol. 1. Pp. 59–79.