Введение. В статье дана оценка эвристической ценности антропологических идей В. М. Бехтерева о личности, ее психологической сущности, развитии и воспитании для определения перспективного варианта антропологического подхода как конструктивного теоретико-методологического основания дальнейшего развития психологии личности.
Материалы и методы. Материалами исследования стали труды В. М. Бехтерева, а также результаты историко-психологического изучения его работ, представленные в научных публикациях отечественных авторов. Использованы теоретические методы исследования: теоретический анализ и обобщение материалов, изложенных в первоисточниках, а также историко-методологический анализ.
Результаты. Установлен вклад В. М. Бехтерева в создание антропологического подхода в психологии. Показана эвристическая ценность данного подхода для таких теоретических направлений психологии личности, как определение психологической сущности личности, ее функциональной структуры, роли наследственности и среды в ее развитии, значения социума и деятельности для формирования личности, соотношения личности, индивида и индивидуальности. Показано развитие методических основ исследования личности, в частности комплексного метода исследования.
Обсуждение и выводы. В. М. Бехтерев является создателем антропологического подхода, который следует однозначно рассматривать как конструктивное теоретико-методологическое основание психологии личности, ее развития и воспитания. Антропологический подход В. М. Бехтерева в психологии личности обладает высокой степенью эвристической ценности, что подтверждается его конструктивной ролью для построения теорий личности его непосредственным учеником А. Ф. Лазурским, учениками «второго и последующих поколений»: М. Я. Басовым, В. Н. Мясищевым, Б. Г. Ананьевым, В. С. Мерлиным, а также косвенным влиянием на разработку психологических теорий Л. С. Выготским, А. Н. Леонтьевым, С. Л. Рубинштейном, Д. Н. Узнадзе. Идеи В. М. Бехтерева о человеке, личности позволяют определить перспективу разработки антропологического подхода на современном этапе развития психологии личности в виде движения «встречными курсами» двух вариантов данного подхода «сверху» и «снизу» в направлении «антропологического синтеза».
Introduction. The article assesses the heuristic value of V. M. Bekhterev’s anthropological ideas about personality, its psychological essence, development and education to determine a promising version of the anthropological approach as a constructive theoretical and methodological basis for the further development of personality psychology.
Materials and methods. The research materials were the works of V. M. Bekhterev, as well as the results of a historical and psychological study of his works, presented in scientific publications of domestic authors. Theoretical research methods were used: theoretical analysis and synthesis of materials presented in primary sources, as well as historical and methodological analysis.
Results. The contribution of V. M. Bekhterev to the creation of the anthropological approach in psychology has been established. The heuristic value of this approach is shown for such theoretical areas of personality psychology as the definition of the psychological essence of personality, its functional structure, the role of heredity and environment in its development, the importance of society and activity for the formation of personality, the relationship between personality, individual and individuality. The development of methodological foundations for the study of personality is shown , in particular the complex research method, and also briefly draws attention to the assessment by the followers of V. M. Bekhterev, his attitude to subjective and objective methods of studying personality.
Discussion and conclusion. V. M. Bekhterev is the creator of the anthropological approach, which should be clearly considered as a constructive theoretical and methodological basis for the psychology of personality, its development and education. The anthropological approach of V. M. Bekhterev in personality psychology has a high degree of heuristic value, which is confirmed by its constructive role for the construction of theories of personality by his direct student A. F. Lazursky, students of the “second and subsequent generations”: M. Ya. Basov, V. N. Myasishchev, B. G. Ananyev. V. S. Merlin, as well as indirect influence on the development of psychological theories by L. S. Vygotsky, A. N. Leontiev, S. L. Rubinstein, D. N. Uznadze. Ideas by V. M. Bekhterev's ideas about man and personality make it possible to determine the prospects for the development of an anthropological approach at the present stage of development of personality psychology in the form of movement in “colliding courses” of two variants of this approach “from above” and “from below” in the direction of “anthropological synthesis”.
Белов Василий Васильевичдоктор психологических наук, профессор
Ленинградский государственный университет имени А.С. Пушкина
Санкт-Петербург, Российская Федерация
vasvasbelov@yandex.ru.
Белова Елизавета Васильевнакандидат психологических наук, доцент
Санкт-Петербургский государственный университет телекоммуникаций им. проф. М. А. Бонч-Бруевича
Санкт-Петербург, Российская Федерация
vasvasbelov@yandex.ru
1. Аллахвердов В. М., Кармин А.С, Шилков Ю. М. Принцип преемственности, или как возможны научные открытия // Методология и история психологии. – 2008. – Т. 3. – Вып. 3. – С. 167–180.
2. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. – 3-е изд. – М. [и др.]: Питер, 2010. – 282 с.
3. Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. – 2-е изд. – СПб. [и др.]: Питер, 2001. – 260 с.
4. Асмолов А. Г. Mobilis in mobili. Личность в эпоху перемен. – М.: ЯСК, 2018. – 537 с.
5. Белов В. В. Историко-методологический анализ концепции развития личности В. М. Бехтерева – создателя отечественной психологической школы // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. – 2023. – № 2. – С. 208–231.
6. Бехтерев В. М. Психика и жизнь // Избранные труды по психологии личности. Т. 1. – СПб.: Алетейя, 1999. – С. 26–206.
7. Бехтерев В. М. Сознание и его границы // Избранные труды по психологии личности. Т. 1. – СПб.: Алетейя, 1999. – С. 207–225.
8. Бехтерев В. М. Личность и условия ее развития и здоровья // Проблемы развития и воспитания человека. М.: Изд-во Институт практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 1997. – С. 97–136.
9. Бехтерев В. М. Объективное исследование нервно-психической сферы в младенческом возрасте // Проблемы развития и воспитания человека. М.: Изд-во Институт практической психологии. – Воронеж НПО «МОДЭК», 1997. – С. 137–154.
10. Брушлинский А. В., Кольцова В. А. Творческий и жизненный путь Владимира Михайловича Бехтерева // Вступительная статья в кн. В. М. Бехтерев Проблемы развития и воспитания человека. М.: Изд-во Институт практической психологии. – Воронеж НПО «МОДЭК», 1997. – С. 5–34.
11. Выготский Л. С. Исторический смысл психологического кризиса. Методологические исследования // Психология развития человека. – М.: Смысл: Эксмо, 2003. – С. 41–190.
12. Выготский Л. С. Памяти В. М. Бехтерева // Народное просвещение. – 1928. – № 2. – C. 68–70.
13. Гирц К. «Насыщенное описание»: в поисках интерпретативной теории культуры // Антология исследований культуры. Том 1: Интерпретации культуры. – СПб.: Университетская книга, 1997. – С. 171–200.
14. Гусельцева М. С. Психология и антропологическое знание: от парадигм – к трансдисциплинарному подходу // Психологическое знание: виды, источники, пути построения / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юревич. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. – С. 257–306.
15. Гусельцева М. С. Антропологический подход в психологии личности // Ананьевские чтения – 2021: материалы международной научной конференции; под общ. ред. А. В. Шаболтас; отв. ред. В. И. Прусаков. – СПб., 2021. – С. 179–180.
16. Гусельцева М. С. Психология личности и антропологический дискурс: в поисках новых подходов // Вестник СПбГУ. Психология. – 2022. – Т. 12. – Вып. 2. – С. 132–139.
17. Дмитриева Н. А. Человек и история: к вопросу об «антропологическом повороте» в русском неокантианстве // Гефтер. 09.01.2013.
18. Ждан А. Н. Становление традиций отечественной психологии: петербургские (ленинградские) и московские научные школы. // Вестник СПбГУ. Сер. 16. – 2015. – Вып. 1. – С. 74–80.
19. Кант И. Антропология с прагматической точки зрения. – 2-е изд. – М.: URSS, 2010. – 194 с.
20. Клакхон К. Зеркало для человека. Введение в антропологию. – СПб.: Евразия, 1998. – 351 с.
21. Козлов С. Осень филологии // Новое литературное обозрение. – 2011. – № 4 (110). – С. 15–22.
22. Котова И. Б. Онтологическая многогранность человека и форм его бытия как основание антропологического подхода в психологии // Известия ТРТУ. – 2005. – № 7 (51). – С. 174–176.
23. Кугель С. А. Профессиональная мобильность в науке. – М.: Мысль, 1983. – 256 с.
24. Кун Т. Структура научных революций / общ. ред. и послесл. С. Р. Микулинского и Л. А. Марковой. – М.: Прогресс, 1975. – 288 с.
25. Лазурский А. Ф. Классификация личностей / под ред. М. Я. Басова и В. Н. Мясищева; вступительная статья М. Я. Басова. – 4-е изд. – М.: URSS, 2017. – 290 с.
26. Лакатос И. Избранные произведения по философии и методологии науки. – М.: Акад. Проект, 2008. – 475 с.
27. Левченко Е. В. Научное наследие В. М. Бехтерева и его школа // В. М. Бехтерев. Избранные труды по психологии личности. Т. 1. – СПб.: Алетейя, 1999. – С. 5–35.
28. Левченко Е. В. История психологии отношений: дис. … д-ра психол. наук: 19.00.01. – СПб., 1995. – 454 с.
29. Левченко Е. В. История и теория психологии отношений. – СПб.: Алетейя, 2003. – 309 с.
30. Левченко Е. В. Михаил Яковлевич Басов: жизненный путь и психологическая концепция // Методология и история психологии. – 2008. – Т. 3. – Вып. 4. – С. 21–45.
31. Леонтьев Д. А. Теория личности А. Ф. Лазурского: от наклонностей к отношениям // Методология и история психологии. – 2008. – Т. 3. – Вып. 4. – С. 7–20.
32. Логинова Н. А. Антропологический подход в российской психологии ХХ и XXI века // Гуманитарные основания социального прогресса: Россия и современность: сборник статей Международной научно-практической конференции. – М.: Московский государственный университет дизайна и технологии, 2016. – С. 169–173.
33. Мерлин В. С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. – М.: Педагогика, 1986. – 253 с.
34. Мясищев В. Н. Психология отношений / под ред. А. А. Бодалева. – М.: Институт практической психологии; Воронеж: МОДЖ, 1998. – 362 с.
35. Поппер К. Логика и рост научного знания: Избр. работы. – М.: Прогресс, 1983. – 605 с.
36. Поселягин Н. Антропологический поворот в российских гуманитарных науках // Новое литературное обозрение. – 2012. – № 1 (113). – С. 27–36.
37. Рубанов В. Г. Философское осмысление научной преемственности // Известия Томского политехнического университета. – 2009. – Т. 315. – № 6. – С. 70–74.
38. Рубинштейн С. Л. Человек и мир. – М.: Наука, 1997. – 189 с.
39. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. – СПб. [и др.]: Питер, 2003. – 508 с.
40. Рубинштейн С. Л. О философской системе г. Когена // Бытие и сознания. Человек и мир. – СПб.: Питер, 2003. – С. 428–451.
41. Слободчиков В. И. О соотношении категорий «субъект» и «личность» в контексте психологической антропологии // Социальное партнёрство: педагогическая поддержка субъектов образования: материалы Международной научно-практической конференции. М.: ПРОБЕЛ, 2013. – С. 13–20.
42. Слободчиков В. И. Психологическая антропология и современное образование // Педагогическое образование и наука. – 2014. – № 3. – С. 112–116.
43. Слободчиков В. И. Психологическая антропология: от истоков в будущее // Исследователь / Researcher. – 2018. – № 1–2. – С. 16–22.
44. Спенсер Г. Синтетическая философия. – Киев: Ника-центр: Вист-С, 1997. – 510 с.
45. Степанова Е. И. В. М. Бехтерев и человекознание // В. М. Бехтерев. Избранные труды по психологии личности. – Санкт-Петербург: Изд-во Алетейя, 1999. – Т. 2. – С. 261–273.
46. Степин В. С. Философия науки. Общие проблемы. – М.: Гардарики, 2006. – 382 с.
47. Яковлев Г. М., Шостак В. И. Военно-медицинская академия как один из этапов творческой биографии В. М. Бехтерева // В. М. Бехтерев. Избранные труды по психологии личности. – Санкт-Петербург: Изд-во Алетейя, 1999. – Т. 2. – С. 274–281.
1. Allahverdov, V. M., Karmin, A. S, Shilkov, Ju. M. (2008) Princip preemstvennosti, ili kak vozmozhny nauchnye otkrytija [The principle of continuity, or how scientific discoveries are possible]. Metodologija i istorija psihologii – Methodology and history of psychology. Vol. 3. Issue. 3. Pp. 167–180. (In Russian).
2. Anan'ev, B. G. (2010) Chelovek kak predmet poznanija [Man as an object of knowledge]. 3d ed. Moscow: Piter. (In Russian).
3. Anan'ev, B. G. (2001) O problemah sovremennogo chelovekoznanija [On the problems of modern human science]. 2nd ed. Saint Petersburg: Piter. (In Russian).
4. Asmolov, A. G. (2018) Mobilis in mobili. Lichnost' v jepohu peremen [Mobilis in mobili. Personality in an era of change]. Moscow: JaS K. (In Russian).
5. Belov, V. V. (2023) Istoriko-metodologicheskij analiz koncepcii razvitija lichnosti V. M. Behtereva – sozdatelja otechestvennoj psihologicheskoj shkoly [Historical and methodological analysis of the concept of personality development by V. M. Bekhterev, the creator of the national psychological school]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A. S. Pushkina – Pushkin Leningrad State University Journal. No. 2. Pp. 208–231. (In Russian).
6. Behterev, V. M. (1999) Psihika i zhizn' [Psyche and life]. Izbrannye trudy po psihologii lichnosti [Selected works on personality psychology]. Vol. 1. Saint Petersburg: Aletejja. Pp. 26–206. (In Russian).
7. Behterev, V. M. (1999) Soznanie i ego granicy [Consciousness and its boundaries]. Izbrannye trudy po psihologii lichnosti [Selected works on personality psychology]. Vol. 1. Saint Petersburg: Aletejja. Pp. 207–225. (In Russian).
8. Behterev, V. M. (1997) Lichnost' i uslovija ee razvitija i zdorov'ja [Personality and the conditions of its development and health]. Problemy razvitija i vospitanija cheloveka [Problems of human development and education]. Moscow: Izd-vo Institut prakticheskoj psihologii; Voronezh: MODJeK. Pp. 97–136. (In Russian).
9. Behterev, V. M. (1997) Ob'ektivnoe issledovanie nervno-psihicheskoj sfery v mladencheskom vozraste [Objective study of the neuropsychic sphere in infancy]. Problemy razvitija i vospitanija cheloveka [Problems of human development and education]. Moscow: Izd-vo Institut prakticheskoj psihologii; Voronezh: MODJeK. Pp. 137–154. (In Russian).
10. Brushlinskij, A. V., Kol'cova, V. A. (1997) Tvorcheskij i zhiznennyj put' Vladimira Mihajlovicha Behterevam [The creative and life path of Vladimir Mikhailovich Bekhterev]. Vstupitel'naja stat'ja v kn. V. M. Behterev Problemy razvitija i vospitanija cheloveka [Introductory article in the book. V. M. Bekhterev Problems of human development and education]. Moscow: Izd-vo Institut prakticheskoj psihologii; Voronezh: MODJeK. Pp. 5–34. (In Russian).
11. Vygotskij, L. S. (2003) Istoricheskij smysl psihologicheskogo krizisa. Metodologicheskie issledovanija [Historical meaning of psychological crisis. Methodological research]. Psihologija razvitija cheloveka [Psychology of human development]. Moscow: Smysl: eksmo. Pp. 41–190. (In Russian).
12. Vygotskij, L. S. (1928) Pamjati V. M. Behtereva [In memory of V. M. Bekhterev]. Narodnoe prosveshhenie – Public education. No. 2. Pp. 68–70. (In Russian).
13. Girc, K. (1997) «Nasyshhennoe opisanie»: v poiskah interpretativnoj teorii kul'tury [“Rich description”: in search of an interpretive theory of culture]. Antologija issledovanij kul'tury. Tom 1: Interpretacii kul'tury [Anthology of cultural studies. Volume 1: Cultural Interpretations]. Saint Petersburg: Universitetskaja kniga. Pp. 171–200. (In Russian).
14. Gusel'ceva, M. S. (2021) Psihologija i antropologicheskoe znanie: ot paradigm – k transdisciplinarnomu podhodu [Psychology and anthropological knowledge: from paradigms to a transdisciplinary approach]. Psihologicheskoe znanie: vidy, istochniki, puti postroenija [Psychological knowledge: types, sources, ways of construction]. Eds. A. L. Zhuravlev, A. V. Jurevich. Moscow: Izd-vo “Institut psihologii RAN”. Pp. 257–306. (In Russian).
15. Gusel'ceva, M. S. (2021) Antropologicheskij podhod v psihologii lichnosti [Anthropological approach to personality psychology]. Anan'evskie chtenija – 2021 [Ananyev Readings – 2021]. Proceedings of the International Scientific Conference. Eds. A. V. Shaboltas and V. I. Prusakov. Saint Petersburg. Pp. 179–180. (In Russian).
16. Gusel'ceva, M. S. (2022) Psihologija lichnosti i antropologicheskij diskurs: v poiskah novyh podhodov [Personality psychology and anthropological discourse: in search of new approaches]. Vestnik SPbGU. Psihologija – Vestnik of Saint Petersburg University. Psychology. Vol. 12. Issue. 2. Pp. 132–139. (In Russian).
17. Dmitrieva, N. A. (2013) Chelovek i istorija: k voprosu ob «antropologicheskom povorote» v russkom neokantianstve [Man and history: on the question of the “anthropological turn” in Russian neo-Kantianism]. Gefter. 09.01.2013. (In Russian).
18. Zhdan, A. N. (2015) Stanovlenie tradicij otechestvennoj psihologii: peterburgskie (leningradskie) i moskovskie nauchnye shkoly [Formation of traditions of domestic psychology: St. Petersburg (Leningrad) and Moscow scientific schools]. Vestnik SPbGU. Ser. 16 – Vestnik of Saint Petersburg University. Series 16. Issue. 1. Pp. 74–80. (In Russian).
19. Kant, I. (2010) Antropologija s pragmaticheskoj tochki zrenija [Anthropology from a pragmatic point of view]. 2nd ed. Moscow: URSS. (In Russian).
20. Klakhon, K. (1998) Zerkalo dlja cheloveka. Vvedenie v antropologiju [Mirror for a person. Introduction to Anthropology]. Saint Petersburg: Evrazija. (In Russian).
21. Kozlov S. (2011) Osen' filologii [Autumn of Philology]. Novoe literaturnoe obozrenie – New Literature Observer. No. 4 (110). Pp. 15–22. (In Russian).
22. Kotova, I. B. (2005) Ontologicheskaja mnogogrannost' cheloveka i form ego bytija kak osnovanie antropologicheskogo podhoda v psihologii [Ontological versatility of man and the forms of his existence as the basis of the anthropological approach in psychology]. Izvestija TRTU – News of Taganrog State Radio Engineering University. No. 7 (51). Pp. 174–176. (In Russian).
23. Kugel', S. A. (1983) Professional'naja mobil'nost' v nauke [Professional mobility in science]. Moscow: Mysl'. (In Russian).
24. Kun T. (1975) Struktura nauchnyh revoljucij [Structure of scientific revolutions]. Eds. S. R. Mikulinskij and L. A. Markova. Moscow: Progress. (In Russian).
25. Lazurskij, A. F. (2017) Klassifikacija lichnostej [Personality classification]. Eds. M. Ja. Basov and V. N. Mjasishhev. 4th ed. Moscow: URSS. (In Russian).
26. Lakatos, I. (2008) Izbrannye proizvedenija po filosofii i metodologii nauki [Selected works on philosophy and methodology of science]. Moscow: Akad. Proekt. (In Russian).
27. Levchenko, E. V. (1999) Nauchnoe nasledie V. M. Behtereva i ego shkola [The scientific heritage of V. M. Bekhterev and his school]. V. M. Behterev. Izbrannye trudy po psihologii lichnosti [V. M. Bekhterev. Selected works on personality psychology]. Vol. 1. Saint Petersburg: Aletejja. Pp. 5–35. (In Russian).
28. Levchenko, E. V. (1995) Istorija psihologii otnoshenij: dis. … d-ra psihol. nauk: 19.00.01 [History of the psychology of relationships: dissertation of Dr. Psychol. sciences]. Saint Petersburg. (In Russian).
29. Levchenko, E. V. (2003) Istorija i teorija psihologii otnoshenij [History and theory of relationship psychology]. Saint Petersburg: Aletejja. (In Russian).
30. Levchenko, E. V. (2008) Mihail Jakovlevich Basov: zhiznennyj put' i psihologicheskaja koncepcija [Mikhail Yakovlevich Basov: life path and psychological concept]. Metodologija i istorija psihologii – Methodology and history of psychology. Vol. 3. Issue. 4. Pp. 21–45. (In Russian).
31. Leont'ev, D. A. (2008) Teorija lichnosti A. F. Lazurskogo: ot naklonnostej k otnoshenijam [Personality theory A. F. Lazursky: from inclinations to relationships]. Metodologija i istorija psihologii – Methodology and history of psychology. Vol. 3. Issue. 4. Pp. 7–20. (In Russian).
32. Loginova N. A. (2016) Antropologicheskij podhod v rossijskoj psihologii XX i XXI veka [Anthropological approach in Russian psychology of the 20th and 21st centuries]. Gumanitarnye osnovanija social'nogo progressa: Rossija i sovremennost' [Humanitarian foundations of social progress: Russia and modernity]. Collection of articles of the International Scientific and Practical Conference. Moscow: Moskovskij gosudarstvennyj universitet dizajna i tehnologii. Pp. 169–173. (In Russian).
33. Merlin, V. S. (1986) Ocherk integral'nogo issledovanija individual'nosti [Essay on an Integral Study of Individuality]. Moscow: Pedagogika. (In Russian).
34. Mjasishhev V. N. (1998) Psihologija otnoshenij [Psychology of relationships]. Ed. A. A. Bodalev. Moscow: Izd-vo Institut prakticheskoj psihologii; Voronezh: MODJ. (In Russian).
35. Popper, K. (1983) Logika i rost nauchnogo znanija: Izbr. raboty [Logic and the Growth of Scientific Knowledge: Selected Works]. Moscow: Progress. (In Russian).
36. Poseljagin, N. (2012) Antropologicheskij povorot v rossijskih gumanitarnyh naukah [Anthropological turn in Russian humanities]. Novoe literaturnoe obozrenie – New Literature Observer. No. 1 (113). Pp. 27–36. (In Russian).
37. Rubanov, V. G. (2009) Filosofskoe osmyslenie nauchnoj preemstvennosti [Philosophical understanding of scientific continuity]. Izvestija Tomskogo politehnicheskogo universiteta – News of Tomsk Polytechnic University. Vol. 315. No. 6. Pp. 70–74. (In Russian).
38. Rubinshtejn, S. L. (1997) Chelovek i mir [Man and the World]. Moscow: Nauka. (In Russian).
39. Rubinshtejn, S. L. (2003) Bytie i soznanie. Chelovek i mir [Being and Consciousness. Man and the World]. Saint Petersburg: Piter. (In Russian).
40. Rubinshtejn, S. L. (2003) O filosofskoj sisteme g. Kogena [About the philosophical system of Mr. Cohen]. Bytie i soznanie. Chelovek i mir [Being and Consciousness. Man and the World]. Saint Petersburg: Piter. Pp. 428–451. (In Russian).
41. Slobodchikov, V. I. (2013) O sootnoshenii kategorij «sub'ekt» i «lichnost'» v kontekste psihologicheskoj antropologi [On the relationship between the categories “subject” and “personality” in the context of psychological anthropology]. Social'noe partnjorstvo: pedagogicheskaja podderzhka sub'ektov obrazovanija [Social partnership: pedagogical support for subjects of education]. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Moscow: PROBEL. Pp. 13–20. (In Russian).
42. Slobodchikov, V. I. (2014) Psihologicheskaja antropologija i sovremennoe obrazovanie [Psychological anthropology and modern education]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka – Pedagogical education and science. No. 3. Pp. 112–116. (In Russian).
43. Slobodchikov, V. I. (2018) Psihologicheskaja antropologija: ot istokov v budushhee [Psychological anthropology: from origins to the future]. Issledovatel' / Researcher. No. 1–2. Pp. 16–22. (In Russian).
44. Spenser, G. (1997) Sinteticheskaja filosofija [Synthetic philosophy]. Kiev: Nika-centr: Vist- S. (In Russian).
45. Stepanova, E. I. (1999) V. M. Behterev i chelovekoznanie [V. M. Bekhterev and human science]. V. M. Behterev. Izbrannye trudu po psihologii lichnosti [V. M. Bekhterev. Selected works on personality psychology]. Saint Petersburg: Izd-vo Aletejja. Vol. 2. Pp. 261–273. (In Russian).
46. Stepin, V. S. (2006) Filosofija nauki. Obshhie problemy [Philosophy of Science. Common problems]. Moscow: Gardariki. (In Russian).
47. Jakovlev, G. M., Shostak, V. I. (1999) Voenno-medicinskaja akademija kak odin iz jetapov tvorcheskoj biografii V. M. Behtereva [Military Medical Academy as one of the stages in the creative biography of V. M. Bekhterev]. V. M. Behterev. Izbrannye trudu po psihologii lichnosti [V. M. Bekhterev. Selected works on personality psychology]. Saint Petersburg: Izd-vo Aletejja. Vol. 2. Pp. 274–281. (In Russian).